Феновете на Формула 1 периодично си задават въпроса дали е възможно болидите, карани от Люис Хамилтън и неговите съперници да вървят с бензина, който зареждаме от бензиностанциите? Най-общо, отговорът е положителен, но като всичко във Формула 1 това не е толкова просто.
От 1996 година насам ФИА следи много строго състава на горивото, използвано във Формула 1. Основно заради войната на доставчиците на гориво през първата половина на 90-те години, когато по отношение на химическия състав на горивата достигна неподозирани висоти, а цената на 1 литър гориво за Williams-а на Найджъл Менсъл, например, достигна 200 долара.
Затова и към днешна дата в горивото, използвано във Формула 1, не е разрешено да има елементи и съставки, които отсъстват от нормалния бензин. И въпреки това състезателното гориво е по-различно от обикновеното и дава по-пълноценно изгаряне, което означава повече мощност и повече въртящ момент. Как точно се постига това от доставчиците на гориво остава тайна, а те последните няколко сезона загубиха битката с ФИА относно това дали могат да използват масло от двигателя за по-добро изгаряне.
Отборите във Формула 1 предпочитат да казват, че горивото е „оптимизирано” за тях от доставчика, с когото работят, но нищо повече. Защото елементите и съставките на бензина са същите, обаче дават различен резултат, отново благодарение на по-различното им взаимодействие. Отново химия от най-високо ниво.
Сега правилата във Формула 1 налагат в бензина да има 5,75% био добавка, като две години след въвеждането на това разпореждане в световния шампионат, то беше прието и за масовите бензини, продавани в Европа. За 2022 година био добавката трябва да достигне 10%, а за по-далечното бъдеще е оставено използването на бензин, който на практика не е продукт на петрола.
Минималното октаново число за бензина във Формула 1 е 87, така че наистина това гориво е много близко до това, което се предлага на бензиностанциите, най-общо казано. За малко над 300 км, колкото продължава едно състезание във Формула 1, пилотите имат право да използват 110 кг гориво – в световния шампионат бензинът се мери така, за да се избегнат шашмите с промяна на температурата, свиване и т.н, като е строго определена и температурата, при която се мерят тези 110 кг.
И все пак, какво ще стане ако налеем обикновен бензин в болид от Формула 1? За момента последният отговор на този въпрос е от 2011 година. Тогава Ferrari и Shell направиха експеримент на пистата на италианците „Фиорано”. Фернандо Алонсо кара болид от сезон 2009 – с атмосферен 2,4-литров V8 двигател, от времето, когато развитието на моторите беше замразено. Испанецът първо направи 4 обиколки със състезателно гориво, а след това още 4 с нормален бензин.
Най-бързата обиколка на Алонсо със състезателния бензин беше 1.03,950 минути, а с нормалния бензин времето му беше с 0,9 секунди по-слабо.
Разликите в двата вида горива? Със състезателното гориво болидът се ускорява по-добре на излизане от завоите, но пък с нормалното Алонсо постигна по-висока скорост на правата.
И накрая, отговорът е положителен, болид от Формула 1 може да върви с обикновен бензин, но няма да се представя така, както искат инженерите и пилотът.
Снимки: Mercedes, Ferrari