Ако се интересувате от средната възраст на европейския автомобилен парк по държави, това проучване със сигурност ще ви заинтересува. То бе направено от Асоциацията на европейските автомобилни производители ACEA и показва, напълно логично, че по пътищата на страните от Източна Европа като цяло се движат по-стари автомобили.
Всъщност, за 2018 година със средно 16,9 години Литва е държавата от ЕС с най-стария автомобилен парк. Следват Естония (16,7 години) и Румъния (16,3 години). Люксембург пък е страната с най-новите превозни средства. Средната възраст на нейния автомобилен парк се изчислява на 6,4 години. Челната тройка се допълва от Австрия (8,2 години) и Ирландия (8,4 години). Средно за ЕС възрастта на автомобилите е 10,8 години.
България не фигурира в проучването на АСЕА, защото липсва официална статистика. По данни на Пътна полиция за 2018 година, в страната ни са регистрирани над 3,66 млн. пътни превозни средства от трите вида - леки, лекотоварни и камиони. Най-много са на възраст над 20 години - 40% или над 1,4 млн. броя. Доста по-малко са новите до 5 години, които съставляват само 6.03% от целия автомобилен парк.
АСЕА публикува и други интересни данни, като например броя на автомобилните заводи по държави. Германия е начело с 42 фабрики, като на второ място е Франция с 31. В челната петица влизат още Великобритания, Италия и Испания със съответно 30, 23 и 17 завода.
От проучването на Асоциацията на европейските автомобилни производители става ясно също така, че нова кола, продадена през 2019 г. в Европа, отделя средно 123 грама въглероден диоксид на километър. Норвегия е на първо място в това отношение с едва 59,9 грама поради простата причина, че там делът на електрическите превозни средства е най-голям. България пък е страната с "най-мръсни" нови автомобили - 137,6 грама CO2 на километър.
Страната ни е също така една от 7-те в ЕС, чиито правителства не субсидират потребителите при покупката на електрически превозни средства. Останалите са Белгия, Кипър, Дания, Латвия, Литва и Малта.