fallback

Как е правилно да зареждаме: догоре или по малко?

Да караш с пълен резервоар е по-добре за двигателя. Но имайте предвид, че и бензинът си има срок

Има два типа шофьори, когато става дума за зареждането с гориво. Първите при всяко спиране на бензиностанция пълнят резервоара догоре. Другите най-често си имат фиксирана сума и капват я за 30 лева, я за 50. Коя от двете политики обаче е по-благоприятна за състоянието на автомобила ви?       

Особености в човешката психология често ни подтикват да сипваме по малко бензин, за да намалим сметката в бензиностанцията. Това обаче носи и други негативни ефекти, освен загубата на време

Преди всичко нека отбележим, че различните автомобили имат резервоари с доста различен обем. Някои малолитражки или хибриди разполагат с едва 30-35 литра, нормален хечбек побира 45-55, а при големите SUV като BMW X5 например вместимостта надхвърля 80 литра. Напълването на такова чудовище дори при сегашните поспаднали цени на бензина ще ви излезе 120-130 лева - внушителна сума.

Тук обикновено се намесва една характерна особеност на човешкия мозък: естествената му склонност да търси по-голямата печалба и, което е важно в случая, по-малката загуба. По същата причина много хора предпочитат да си вземат телевизор или iPhone на изплащане и да внасят по 100 лева на месец, вместо да заделят и да дадат сумата наведнъж (спестявайки си и немалката лихва).      

Водата има по-висока плътност от стандартния автомобилен бензин и съответно е по-тежка от него       Нещо подобно се случва и с бензина, само че там, разбира се, няма лихви. Единственото, което губите при зареждане на малки количества, е собственото си време - така ще ви се налага да посещавате бензиностанцията по-често.

Какво обаче губи автомобилът от подобен подход? Както отбелязва сайтът The Fifth Wheel, в резервоара неизбежно се събира вода. Това е кондензат на влагата във въздуха, който се образува от температурните разлики. И понеже водата е по-тежка от повечето типове автомобилен бензин, тя се спуска на дъното на резервоара - тъкмо там, откъдето обикновено черпи бензиновата помпа, за да захранва двигателя.

Колкото повече въздух има в резервоара, толкова повече кондензат се образува. И обратното - колкото по-пълен е резервоарът с гориво, толкова по-малко място остава за въздуха, и толкова по-малко влага попада вътре. Следователно политиката да се зарежда догоре, и често да се допълва, е по-добрата, настоява TFW. Вярно е, че пълният догоре резервоар прибавя към теглото на автомобила и така повишава разхода, но разликата е толкова нищожна, че не си струва да й обръщаме внимание. Има и друго: нерядко веригите бензиностанции имат бонусни програми, които се задействат при зареждане над определени литри и суми. Ако сипвате често и по малко, се лишавате от тези бонуси.      

При съхранение в добре затворен съд бензинът запазва качествата си между 3 и 6 месеца. След това може и да е способен да се възпламени, но като цяло рискувате да причините повреди на двигателя си

По тази логика изглежда добра идея и да напълните догоре, ако предстои да оставите автомобила в гаража за по-дълго време. Но тук се намесва едно съображение, за което TFW не споменава: трайността на бензина. С течение на времето той се оксидира, а някои от по-летливите му компоненти се изпаряват. При това срокът не е особено дълъг - стандартните бензини обикновено "живеят" от три до шест месеца, когато се съхраняват в добре затворени пластмасови или метални съдове (като резервоара например). След този период горивото губи своята възпламеняемост и може да причини сериозни повреди по двигателя. Затова при предстоящ дълъг престой по-добре оставете колата с малко гориво, и преди повторното й подкарване я дозаредете с пресен бензин. Съществуват и множество добавки, създадени да премахват влагата от горивната система, но те са отделна тема, която сме разгледали тук.

fallback
  • #19
    Никой ( преди 4 години )
    Най-правилно е, само да караш без да зареждаш.
  • #18
    Д.Кънев ( преди 4 години )
    От както властва мутрата комунист Бойко Борисов все по малко остават за някакво зареждане,а камо ли за пълнене до горе.
  • #17
    анонимен ( преди 4 години )
    срока е от значение само ако се кара на газ и бензина стои по месеци преди да се изразходи.. Иначе няма смислена причина да не си напълниш резервоара догоре.. дори тези които казват че нямат възможност - пак го правят, но на 3-4-5 пъти по 20-30лв. в рамките на същия месец, което ако се замислите е тъпо тъй като парите са от една и съща заплата, но се ходи 5 пъти до бензиностанцията....
  • #16
    Готин ( преди 4 години )
    Все повече глупави теории чувам в последно време. Срока на годност на маслата е теория без покритие. Сега и бензина имал годност. Ако имате май малка представа от химия и физика, ще установите, че окислителите процеси са пренебрежими.
  • #15
    Петър ( преди 4 години )
    Съвременните резервоари са така проектирани че имат утаечен обем,който е демонтирал от резервоара така наречената кошница(помпенно сензорна кутия)вероятно го е забелязъл.Той е между 2 и 5л. взависимост от обема,тъй че от конденз ще се запълни-един бог знае кога,но хигиената на резервоарите по бензиностанциите е под въпрос?????? А от там и лошото качество при съхранение на горивата така че разхода и пробега за година определя ***....та в резервоара.......верига която е свързана и с екологията.
  • #14
    Цаца ( преди 4 години )
    Ами нещо за помпата в резервоара...? Че е по-добре да е потопена?
  • #13
    Jeep ( преди 4 години )
    Догоре винаги, сега стана 2 долара галона, наджасвам го за 20 долара, и си спомням с умиление колко излиза в БГ догоре!
  • #12
    RD ( преди 4 години )
    Това с капачката и 15-те литра кърти! Вземи смени бензиностанцията, явно те лъжат много.
  • #11
    Румен ( преди 4 години )
    "когато се съхраняват в добре затворени пластмасови или метални съдове (като резервоара например)"Резервоарът има отдушник и изобщо не е добре затворен. Най-летливите компоненти се изпаряват в горещините и двигателя все по-трудно стартира. Като налея пресен бензин се оправя.
  • #10
    До номер 9 ( преди 4 години )
    Орлине провери си колата, че този разход е много голям и ще те съсипе.
fallback
Последни