fallback

Новата Skoda Octavia: тестваме ключовия модел на чехите

Уж компактният автомобил продължава да расте и днес се конкурира по-скоро с Insignia и Mondeo

Още от 1996, когато Skoda възроди името Octavia, този модел е нещо като най-зле пазената тайна на българския автомобилен пазар. Той дава на купувачите си онова неописуемо приятно чувство, че знаят нещо, което другите не знаят. А именно - как за по-малко пари да получиш автомобил, който е със същото задвижване и с почти същата висока остатъчна стойност като VW Golf, но с доста повече пространство, товарен обем и практичност.      

      Сега обаче на пазара идва ново, четвърто поколение на Octavia, и големият въпрос е дали то ще съхрани "тайната". Що се отнася до пространството и практичността, отговорът е уверено "да". Octavia по традиция е позиционирана малко над своя сегмент на компактния клас и опасно близо до по-горния клас на представителните лимузини. С новото поколение този шпагат е още малко по-разтегнат, окончателно отделяйки Octavia от компактните коли, за да остави там жизнено пространство за новата Skoda Scala. В новия си вид Octavia е по-скоро конкурент на автомобили като Insignia или Mondeo - не като габарити, защото си остава с двайсетина сантиметра по-къса, но като вътрешно пространство и оборудване.      

      За да се получи това упражнение, чехите залагат не само на допълнителни сантиметри. Четвъртата генерация е снабдена с куп допълнителни екстри, които по принцип се монтират в автомобили от по-горен глас. Можете да я поръчате например с подгряване на волана, с тризонален автоматичен климатик, с head-up дисплей... Мултимедията е вече над 10-инчова за високите версии, LED светлините са серийни. Седалките с повишена ергономия имат специален сертификат от германското Дружество на приятелите на гръбнака.        

      Няма да се учудите, че Octavia споделя доста технологии с новия Golf - включително и новата концепция за управление, при която таблото е изчистено от бутони, а цели 21 функции могат да се задействат от волана. Сензорният централен дисплей позволява въвеждането на команди с едно докосване, а като забавна екстра може да се приеме възможността за увеличаване на звука с припълзване на пръста по долния ръб на екрана. Приплъзване с два пръста ще увеличи навигационната карта.      

      Тенденцията Octavia да расте с темпове като в пубертета се запазва. Новата генерация е по-дълга с 2 сантиметра от предишната, и със сантиметър и половина по-широка. Багажникът набъбва до 600 литра, абсолютен рекорд за класа, а комби версията предлага даже 640.      

     Опитахме на пътя лифтбек модификация на Octavia с 1,5-литров турбобензинов двигател, 150 конски сили мощност и ръчни скорости. По-късно през годината този двигател ще се предлага също и като мек хибрид, както и с напълно дигитализиран 7-степенен DSG автоматик. Но и без тях той е достатъчно динамичен. Ускорението от място до 100 километра в час отнема малко над 8 секунди. При изпреварвания на магистрала двигателят се справя спокойно, загатвайки за солидни резерви от енергия.

 

Skoda Octavia 1.5 TSI

150 к. с. максимална мощност

250 Нм максимален въртящ момент

8.2 секунди 0-100 км/ч

230 км/ч максимална скорост

     Все пак Octavia запазва и правото ви на избор: у нас ще се предлага също с два дизелови агрегата, със 115 и 150 конски сили. Тези дизели са с ново поколение катализаторни системи, намаляващи с 80 на сто азотните оксиди. Към тях скоро ще се присъединят плъг ин хибрид, способен да изминава до 55 километра само на ток, метановата версия G-Теc, както и споменатите 48-волтови меки хибриди. Те обещават по-добра икономия и повече пъргавина както за 1.5-литровия, така и за базовия еднолитров мотор на Octavia.     

      Не на последно място, Octavia си остава носител и на прословутата Simply Clever философия на Skoda. Това са ред малки хитрости, които повишават качеството на живота ви като шофьори. Вградената стъргалка за лед в капачката на резервоара е вече добре известна. Към нея чехите добавят и вградена силиконова фуния за наливане на течност за чистачките. В комби версията задните седалките са със специални подглавници, които могат да бъдат огънати като в самолетна седалка и по този начин да ви дадат усещане за комфорт и дрямка без схванати вратове. Всички модификации на Octavia могат да бъдат поръчани и с интелитентна система за съхранение на дрехи в багажника.     

      Изобщо, съдейки по всичко, Skoda Octavia все така има светло бъдеще пред себе си. Единственото облаче на хоризонта са цените. Новата генерация започва от 38 хиляди лева за модификация с еднолитров турбобензин и достига 54 хиляди за високооборудван 2-литров дизел с автоматик. Тестваният от нас автомобил струваше малко над 50 000 лева – цена, която позволява да договорите принципно добри условия с лизинговите оператори и да карате нов автомобил за под 500 лева на месец. Разбира се, това е драстично повече от предишните генерации. Могъщата инфлация при автомобилите, тласкана най-вече от новите стандарти за емисии и безопасност, е засегнала и чехите. Но ако ги съпоставим с конкурентите им, те остават верни на най-важното качество на една Skoda: да бъде честна сделка за парите си.

 

Още снимки на новата Octavia вижте в галерията:

fallback
  • #27
    анонимен ( преди 3 години )
    Ако имам тези пари ще си взема RAV4, Forester, XV, Suzuki S-Crosser, C3 Picasso или MB GLK на старо. По-къси, но по-високи и комфортни.
  • #26
    м даааа ( преди 3 години )
    Ако търсиш бюджетна кола Дачия или Фиат "Типо" с някоя оферта ти излизат около 10 хил ? средно оборудвани . ако имаш 25 000? джоб-парасъ по-добре е да се насочиш към нещо по-свястно от една "Октавия"
  • #25
    анонимен ( преди 3 години )
    Въпреки добрия дизайн, базовото изпълнение изглежда нелепо с тези малки гуми и високо окачване, а мтериалите на интериора затвърждават разочарованието. Разликата с Голф се увеличава, а цената обратното.
  • #24
    анонимен ( преди 3 години )
    По-добре унгарско Сузуки от чешка Шкода. Живях в Прага, ужасни хора и жени грозни като немкини. Словачките за сравнение са 100 пъти по-красиви.
  • #23
    анонимен ( преди 3 години )
    Октавия е много добър семеен автомобил, но прави впечатление, че при новия модел двигатели, окачване и габарити са същите като на стария модел, но цената е осезаемо по-висока, което ще е проблем за бюджетните купувачи на модела. Не е ясно дали ще се сбъдне предположението, че тези купувачи ще се насочат към по-евтините варианти на Скала.
  • #22
    Те тая... ( преди 3 години )
    шкода може да сложи 2-3 рена и поне 1 дачия в багажника и пак ще изкара повече от тях!
  • #21
    #20 ( преди 3 години )
    Като го имаш пазара за толкова важен поне да споменем за 2019та в Европа че в топ 3 няма СУВ а в топ 10 са 2 модела дори в топ 20 са само 6 модела така че това говори пазара тези приказки не вървят
  • #20
    анонимен ( преди 3 години )
    Продажбите и пазарът говорят. Другото са празни приказки. И аз не харесвах джипки но удрям моята 208-ца пежо повече от колкото 3008-цата ми преди.
  • #19
    #17 ( преди 3 години )
    10см по-късо били важни за паркиране в града шегуваш ли се освен ако не пишеш за кола с размер на Клио, Поло или Мини може би има но за мнозинството от колите с размерите на Голф, Фокус, Октавия или Пасат до 10см са нищо разлика за едното паркиране. Височината всеки си решава дали си струва
  • #18
    анонимен ( преди 3 години )
    Не е зле, ама май е нагоре с 30%, а и не видях 4x4 - ех само щети, ехехе.
fallback
Последни