fallback

Новата Skoda Octavia: тестваме ключовия модел на чехите

Уж компактният автомобил продължава да расте и днес се конкурира по-скоро с Insignia и Mondeo

Още от 1996, когато Skoda възроди името Octavia, този модел е нещо като най-зле пазената тайна на българския автомобилен пазар. Той дава на купувачите си онова неописуемо приятно чувство, че знаят нещо, което другите не знаят. А именно - как за по-малко пари да получиш автомобил, който е със същото задвижване и с почти същата висока остатъчна стойност като VW Golf, но с доста повече пространство, товарен обем и практичност.      

      Сега обаче на пазара идва ново, четвърто поколение на Octavia, и големият въпрос е дали то ще съхрани "тайната". Що се отнася до пространството и практичността, отговорът е уверено "да". Octavia по традиция е позиционирана малко над своя сегмент на компактния клас и опасно близо до по-горния клас на представителните лимузини. С новото поколение този шпагат е още малко по-разтегнат, окончателно отделяйки Octavia от компактните коли, за да остави там жизнено пространство за новата Skoda Scala. В новия си вид Octavia е по-скоро конкурент на автомобили като Insignia или Mondeo - не като габарити, защото си остава с двайсетина сантиметра по-къса, но като вътрешно пространство и оборудване.      

      За да се получи това упражнение, чехите залагат не само на допълнителни сантиметри. Четвъртата генерация е снабдена с куп допълнителни екстри, които по принцип се монтират в автомобили от по-горен глас. Можете да я поръчате например с подгряване на волана, с тризонален автоматичен климатик, с head-up дисплей... Мултимедията е вече над 10-инчова за високите версии, LED светлините са серийни. Седалките с повишена ергономия имат специален сертификат от германското Дружество на приятелите на гръбнака.        

      Няма да се учудите, че Octavia споделя доста технологии с новия Golf - включително и новата концепция за управление, при която таблото е изчистено от бутони, а цели 21 функции могат да се задействат от волана. Сензорният централен дисплей позволява въвеждането на команди с едно докосване, а като забавна екстра може да се приеме възможността за увеличаване на звука с припълзване на пръста по долния ръб на екрана. Приплъзване с два пръста ще увеличи навигационната карта.      

      Тенденцията Octavia да расте с темпове като в пубертета се запазва. Новата генерация е по-дълга с 2 сантиметра от предишната, и със сантиметър и половина по-широка. Багажникът набъбва до 600 литра, абсолютен рекорд за класа, а комби версията предлага даже 640.      

     Опитахме на пътя лифтбек модификация на Octavia с 1,5-литров турбобензинов двигател, 150 конски сили мощност и ръчни скорости. По-късно през годината този двигател ще се предлага също и като мек хибрид, както и с напълно дигитализиран 7-степенен DSG автоматик. Но и без тях той е достатъчно динамичен. Ускорението от място до 100 километра в час отнема малко над 8 секунди. При изпреварвания на магистрала двигателят се справя спокойно, загатвайки за солидни резерви от енергия.

 

Skoda Octavia 1.5 TSI

150 к. с. максимална мощност

250 Нм максимален въртящ момент

8.2 секунди 0-100 км/ч

230 км/ч максимална скорост

     Все пак Octavia запазва и правото ви на избор: у нас ще се предлага също с два дизелови агрегата, със 115 и 150 конски сили. Тези дизели са с ново поколение катализаторни системи, намаляващи с 80 на сто азотните оксиди. Към тях скоро ще се присъединят плъг ин хибрид, способен да изминава до 55 километра само на ток, метановата версия G-Теc, както и споменатите 48-волтови меки хибриди. Те обещават по-добра икономия и повече пъргавина както за 1.5-литровия, така и за базовия еднолитров мотор на Octavia.     

      Не на последно място, Octavia си остава носител и на прословутата Simply Clever философия на Skoda. Това са ред малки хитрости, които повишават качеството на живота ви като шофьори. Вградената стъргалка за лед в капачката на резервоара е вече добре известна. Към нея чехите добавят и вградена силиконова фуния за наливане на течност за чистачките. В комби версията задните седалките са със специални подглавници, които могат да бъдат огънати като в самолетна седалка и по този начин да ви дадат усещане за комфорт и дрямка без схванати вратове. Всички модификации на Octavia могат да бъдат поръчани и с интелитентна система за съхранение на дрехи в багажника.     

      Изобщо, съдейки по всичко, Skoda Octavia все така има светло бъдеще пред себе си. Единственото облаче на хоризонта са цените. Новата генерация започва от 38 хиляди лева за модификация с еднолитров турбобензин и достига 54 хиляди за високооборудван 2-литров дизел с автоматик. Тестваният от нас автомобил струваше малко над 50 000 лева – цена, която позволява да договорите принципно добри условия с лизинговите оператори и да карате нов автомобил за под 500 лева на месец. Разбира се, това е драстично повече от предишните генерации. Могъщата инфлация при автомобилите, тласкана най-вече от новите стандарти за емисии и безопасност, е засегнала и чехите. Но ако ги съпоставим с конкурентите им, те остават верни на най-важното качество на една Skoda: да бъде честна сделка за парите си.

 

Още снимки на новата Octavia вижте в галерията:

fallback
  • #37
    Fan ( преди 3 години )
    Супер е, но с цена на Супърб...
  • #36
    до 34 ( преди 3 години )
    пич, моля да си пиеш хаповете редовно. Карам мондео последна генерация вече 85к километра. 160 коня бензин. освен по гаранция смяна на консуматив нищо друго. от лични впечатления ли си правиш изводите или като всеки голям професор в бг ги разбираш тия работи? лягай от долу под 20 годишният маслояд и не се изказвай неподготвен. аман от всеразбиращи индивиди!
  • #35
    v-1 ( преди 3 години )
    Може и унгарско Ауди или много водка пият :))) Шкодите са много добри автомобили имаме 10тина служебни - Октавии и Фабии от предното поколение и издържат доста, а за сега и материалите в купето са добри, не се износват (въпреки че ФВ е класа две отогоре) - по нищо не отстъпват на другата масовка. ЗА новият модел не знам, но ако е много висока цената, ще загуби пазар според мен, понеже примерно Пежо имат много добри предложения и вадят по-добър дизайн има
  • #34
    до 31 ( преди 3 години )
    никой не е конглокент на мондео. Мондео е толкова зле, че Форд го спира и го заменя с вдигнато хибридно комби догодина
  • #33
    анонимен ( преди 3 години )
    за нормален човек с IQ над 75 e лесно да провери, прави ли се C3 Picasso. Но за теб явно е непостижимо :D
  • #32
    до 29 ( преди 3 години )
    Само *** ще си купи чисто нова кола дето след 1-2 години ще й падне цената двойно. Това по повод простотиите ти че С3 пикасо не се прави вече.
  • #31
    анонимен ( преди 3 години )
    Измамата Октавия. Купуваш кола от С клас на изгодна цена като за D клас и си мислиш, че си направил добра покупка с това дърво, което дори отзад е окачено на греда. Няма как това нещо да е кон-к-у-р-ент на Мондео
  • #30
    до 24 ( преди 3 години )
    просто красивите чехкинчета са те отбягвали, кой знае защо :)
  • #29
    до 27 ( преди 3 години )
    Не е зле да провериш колко струват RAV4 и Forester, как точно е името на Suzuki S-Cross, и че C3 Picasso не съществува вече от четири години :D
  • #28
    анонимен ( преди 3 години )
    Трябва да си хахо да дадеш толкова пари за кола, която на втората година ще се е обезценила.
fallback
Последни