България е сред петте най-пострадали автомобилни пазара в Европа от кризата покрай коронавируса, макар да е от най-слабо засегнатите от самия вирус, показва официалната статистика на АСЕА.
Някои европейски пазари през юни са почти на нивата от 2019, а френският е дори с ръст спрямо него
По данни на браншовата организация продадените нови автомобили у нас за първото полугодие са с 44.5% по-малко, отколкото за същия период на 2019. Само четири държави в ЕС отчитат по-голям спад: Италия (-46.1%), Португалия (-49.6%), Испания (-50.9%) и Хърватия (-54.4%). Първите три от тях са от най-засегнатите от т. нар. пандемия, съответно с по 4039, 4746 и 6573 случая на милион жители (за България са 1244 на милион). Изключението е Хърватия, която заедно с нашата страна кандидатства за членство в еврозоната.
Най-слабо засегнати от кризата за първото полугодие са продажбите във Финландия (-21.4%), Швеция (-25.1%), Унгария и Кипър (по -25.3%).
Данните за юни показват съвземане на повечето основни пазари, като средният спад на годишна база е вече 22%, а не 50%, както бе през април и май. Във Франция покрай щедрите държавни субсидии всъщност продажбите през този юни са с 1.2% повече от същия месец на миналата година. Белгия, Чехия и Словения отчитат минимален спад на годишна база. В Германия обаче изоставането спрямо юни 2019 е 32 на сто.
Porsche и френската DS са марките с най-малък спад в продажбите. На другия полюс са Honda, Opel и Jaguar
В България статистиката сочи 2283 регистрирани нови автомобила през юни при 3255 година по-рано, което е спад от 29.9%. Любопитно е, че данните на АСЕА драстично се разминават с тези на МВР, които сочат 3684 новорегистрирани автомобила, или спад от едва 6 на сто на годишна база. Възможно е част от тази разлика да се дължи на автомобили, регистрирани от самите вносители, без да са продадени на крайни клиенти. Информация за такива регистрации не се подава към АСЕА.
В ранглистата на отделните марки за ЕС няма драстични изменения, макар че премиум производителите като цяло увеличават пазарните си дялове. Най-слабо пострадали от кризата са Porsche, с 12.9% спад в продажбите спрямо 2019, и френската DS, с 14.6% спад. На другия полюс са Honda (-47.6%), Jeep (-50.3%), Mazda (-51.9%), Alfa Romeo (-52.2%), Opel (-53.7%) и Jaguar (-57.2%).
15-те най-продавани марки в Европа до юни 2020 (ГАЛЕРИЯ):
Продажбите на румънския бранд на Renault са се сринали с цели 46% (общо 156 000), и пазарният дял е с 0.6% надолу. Причината обаче не е само в коронавируса, но и в новите стандарти за емисиите, които от 1 януари елиминираха най-достъпните двигатели от гамата на Dacia и доведоха до забележимо повишаване на цените.