104-годишната история на Bayerische Motoren Werke е пълна със забележителни машини. Но трудно ще се намери по-привлекателна от легендарното BMW 3.0 CSL от 70-те години - съвършената комбинация от инженерни умения, елегантен дизайн и славна състезателна история. Една от едва 169-те произведени коли от първата серия се продаде на онлайн търг това лято, и не е изненада, че цената стигна до 124 000 долара при начални 89 000.
Версията 3.0 CSL e разработена специално за състезанията в Европейския шампионат за туристически автомобили. Стъпва на основата на дебютиралото още през 1968 година BMW Е9. В Група 2 на европейския шампионат колата печели титлата 6 пъти - през 1973, 1975, 1976, 1977, 1978 и 1979, а с Ханс-Йоахим Щук зад волана се представя доста добре и в Световния марков шампионат.
И понеже по онова време правилата изискват състезателните машини да имат и "цивилни" версии, в Мюнхен произвеждат общо 1265 броя CSL за свободния пазар.
За разлика от много други баварски модели, в които буквата L означава "дълъг", тук тя е за "leicht" - лек. Шасито е от високоякостна и по-тънка стомана; вратите, предният и задният капак са от алуминиева сплав; шумоизолацията и интериорното оборудване са орязани драстично; страничните и задното стъкло са от перспекс.
Първоначално 3.0 CSL ползва същия трилитров редови шестцилиндров мотор като CS, само че с минимално увеличение на работния обем до 3003 куб. см (отново заради техническите изисквания). През 1973 се появява и 3.2-литрова разновидност на мотора, с 206 конски сили максимална мощност при 5600 оборота в минута. Състезателният пакет включва и прословутото задно антикрило, заради което кръщават тази кола "Батмобила". То обаче не се монтира във фабриката, понеже в Германия употребата му по нормални пътища е забранена, а се оставя в багажника и купувачът сам трябва да се погрижи за инсталирането му.
Предлаганото на търг 3.0 CSL е от първата производствена серия, продадено на италиански собственик през 1972. През 80-те се озовава в САЩ, където иначе този модел никога не се е предлагал официално, и е подложена на доста "корекции" - макар и направени с вещина и под надзора на експерти по класически BMW. Оригиналният двигател е заменен с по-късна версия на агрегата М30, вече с обем почти 3.5 литра (но и старият блок е съхранен и се продава заедно с колата). Добавена е и петстепенна трансмисия от Getrag тип "кучешки крак" - тоест първа предавка е назад към шофьора. Фабричният жълт цвят е заменен с черен и е добавен пълният аеродинамичен пакет от състезателната версия на CSL.
Реставрацията е изпълнена по всички правила и е получила официалното одобрение на BMW Classic Cars. Днес автомобилът е на 93 000 километра и още ползва оригиналните си джанти Alpina, размер 14 цола. Оригинален е и приборният панел от VDO, разграфен за скорости до 240 км/ч и с оборотомер до 8000 об/мин.
Още снимки на уникалното BMW 3.0 CSL вижте в галерията: