В края на 50-те, когато икономиките на източноевропейските страни започват да се съвземат от срива след войната, навсякъде започва да се мисли за създаването на достъпни, масови автомобили, които да намалят зависимостта от вноса от Запада. Резултатът от тези планове е истински бум на нови модели през 60-те: Москвич 408 в СССР, Wartburg и Trabant в ГДР... и Skoda 1000 MB в Чехословакия.
Но между тях има видима и с просто око разлика: ако другаде се правят практични, спартански модели (по великия девиз на Остап Бендер: "Автомобилът не е разкош, а превозно средство"), чехите си позволяват същата освободеност на мисълта, която после ще доведе и до Пражката пролет. Нейно проявление е и вариантът 1000 MBX - двуврато купе с подчертано спортни черти, което е напълно в крак с последните писъци на модата отвъд Желязната завеса (множеството хитрости, приложени от дизайнерите, можете да видите в галерията под статията).
Skoda 1000 MB (съкратено от Млада Болеслав, където е фабриката) e замислена още през втората половина на 50-те като първия наистина масов модел в историята на марката. За целта Skoda се отказва от изпитаната конструкция с тръбна рама и решава да заложи на самоносеща, тип "монокок". Задачата пред проектантите е колата да е лека, не повече от 700 кг, и иконономична - с разход 6-7 литра на 100 км.
1000 MB се продава доста добре и на някои западни пазари, например във Великобритания. Целта на по-престижната версия MBX е да повиши реномето на марката
Последните две изисквания на практика елиминират варианта за предно разположен двигател и задно предаване, да не говорим, че той би оскъпил доста производството. Решава се новият модел да е със заден мотор и задно предаване - модерна по онова време схема, ползвана от модели като VW Beetle, NSU Prinz, Renault Dauphine, Fiat 500, Simca 1000 и дори Chevrolet Corvair. Адекватната конструкция и симпатичният дизайн действително позволяват на Skoda да увеличи износа си до 55 000 автомобила годишно - абсолютен рекорд в дотогавашната история на марката. Немалка част от експорта е за западни пазари като Великобритания, където 1000 МВ струва 579 лири - по-евтино от Ford Cortina 1200 (592 лири) или сходно конструирания Hillman Minx Deluxe (636 лири).
Друго съществено предимство на този автомобил е гладката возия. Изцяло независимото пружинно окачване и големите колела с високопрофилни гуми добре обират всички неравности по пътя. Усещането е като за автомобил от доста по-висок клас.
Макар и косвено, MBX серията е жертва на същата Пражка пролет, за която вече стана дума. През пролетта на следващата, 1969 година, реформаторът Александър Дубчек официално е отстранен и заменен от Густав Хусак. А свободомислието - включително и в автомобилния сектор - вече не се поощрява. На мястото на 1000 MB идва новата генерация Skoda 100/110 - доста сходна конструктивно, но значително по-сдържана и утилитарна като дизайн.
Най-любопитните решения при Skoda MBX (ГАЛЕРИЯ):