За широката публика името Ханс Мецгер едва ли говори много. Но истинските познавачи знаят, че когато той почина на 10 юни на 90-годишна възраст, моторните спортове загубиха фигура от мащаба на Михаел Шумахер или Ники Лауда.
Ханс Мецгер със създанения от него двигател, който господстваше във Формула 1 през 80-те години. Снимка PORSCHE
Впрочем кариерите на Мецгер и Лауда се пресякоха през 80-те, когато двигателите на първия донесоха на втория две титли във Formula 1.
Ханс Мецгер, роден в едно малко селце в околностите на Щутгарт, прекара цялата си кариера като инженер в Porsche. На неговата сметка са записани и още една титла на Ален Прост, множество победи на легендарното Porsche 917, на Porsche 956 и 962, както и някои от най-добрите образци на Porsche 911. И даже един двигател за Harley Davidson.
В края на Втората световна война Мецгер е на 16 и мечтае да стане авиоконструктор. Записва се да учи инженерство в Щутгартския технически университет. Но после вижда на улицата едно спортно Porsche 356 и светкавично си променя решението.
След дипломирането си получава 28 предложения за работа. Но той иска да работи само за една компания: Porsche, и отива да им го каже. Ентусиазмът му се харесва и го наемат - но не точно за онова, което иска да върши. "Исках да работя за Porsche заради Type 356. Кандидатствах и те ми предложиха работа... в отдела за дизелови двигатели. Дори не знаех, че има такова нещо в Porsche", разказваше години по-късно Мецгер.
Дизеловите двигатели обслужват производството на трактори - нещо, което ни най-малко не интересува младия инженер. В отговор на молбата му го преместват в изчислителния отдел. Но Мецгер не се отказва да преследва мечтата си и три години по-късно вече работи върху двигателите за състезателните автомобили на Porsche. Ще продължи да го прави цели 37 години, чак до пенсионирането си през 1993, упорито отхвърлайки милионни оферти от всевъзможни други производители. Мецгер си остава и единственият служител в историята на Porsche, удостояван с наградата "Фердинанд Порше" на Виенския технически университет.
Най-забележителните двигатели на Ханс Мецгер (ГАЛЕРИЯ):
През 1963 новата спортна кола на Porsche e представена на Франкфуртския автосалон. Моделът се нарича първоначално 901 - но после от Peugeot заплашват със съдебни дела, защото смятат моделни имена с нула по средата за своя запазена марка. Вместо да спори, Фери Порше просто заменя нулата с единица.