IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо електромобилите минават от 12 на 800 волта?

Освен по-голяма мощност, времето за зареждане се съкращава значително

Почти никой не се съмнява, че рано или късно електрическите автомобили ще бъдат повече от традиционните коли с ДВГ. А едно от най-значимите събития ще бъде масовият преход на колите към 800-волтова архитектура. Защо това е наистина важно и всъщност, вече неизбежно?


електромобили


Много хора все още не разбират защо автомобилните производители трябваше да прехвърлят моделите с електрически двигатели от обичайната 12-волтова верига, например, на 24 волта, а още повече - на архитектура от няколкостотин волта. Всъщност, за това има логични обяснения.

Всеки наистина пълноценен електрически автомобил е немислим без високо напрежение. Повечето от изцяло електрическите коли на пазара са оборудвани с батерии с работно напрежение от 400 волта. Към тях се отнасят моделите на законодателя в електрическата мода - американската марка Tesla. Сега обаче може да се твърди, че компанията на Илон Мъск все пак беше свалена от Олимп. От германските инженери. Но всичко по реда си.

Първо, нека отговорим на въпроса, какво основно затруднява масовото използване на електромобилите освен високата им цена? Това съвсем не е само слабо развитата инфраструктура за зареждане. Потребителите се притесняват от две неща: какъв е пробегът на електромобила и колко време е необходимо за зареждането на батерията му. Именно в тези параметри се крие ключът към сърцето на потребителите.


електромобили


Цялата електрическа мрежа на екологично чистия транспорт е обвързана с батерията, от която се захранва електродвигателят (един или повече). Именно мощността на батерията определя основните параметри на колата. Електрическата мощност се измерва във ватове и се изчислява чрез умножение на напрежението по силата на тока. За да увеличите мощността на батерията на електромобила или заряда, който може да поеме, трябва да повишите или напрежението, или ампеража.

Увеличаване силата на тока е проблематично: това води до използване на мощни и тежки кабели с дебела изолация и отделяне на големи количества топлина. Много по-разумно е да се увеличи работното напрежение на системата. Какво дава това на практика? С увеличаване напрежението от 400 до 800 волта, може приблизително да удвоите работната мощност или да намалите наполовина размера на батерията, като в същото време поддържате същите характеристики на автомобила. Може да се намери и някакъв баланс между тези характеристики.


електромобили


Първата компания, която премина на 800-волтова архитектура, беше Porsche с пускането на електрическия модел Taycan. Сега спокойно може да се каже, че скоро към германската компания ще се присъединят и останалите премиум марки, а след това и масовите модели. Преминаването към 800 волта увеличава мощността и в същото време ускорява зареждането.


електромобили


Високото работно напрежение на батерията на Porsche Taycan позволява използването на зарядни устройства с мощност 350 kW. Те вече са разработени от Ionity и се инсталират активно в цяла Европа. Номерът е, че с тях може да заредите 800-волтовата батерия до 80% само за 15-20 минути. Това е достатъчно, за да изминете около 200-250 км. Подобряването на батериите ще доведе до факта, че след 5 години времето за зареждане ще спадне до смешните 10 минути, посочват експерти.

Накратко, 800-волтовата архитектура ще се превърне в стандарт за електромобилите - поне в сегмента на батерийните Gran Turismo. Lamborghini вече работи върху свой модел, Ford пък също показа такъв - Mustang Lithium получи мощност над 900 коня и въртящ момент от 1355 Нм. Мощен електромобил с подобна архитектура подготвя и южнокорейската Kia. Компанията смята, че моделът, който се базира на концепта Imagine, ще може да се конкурира по характеристики с Porsche Taycan. А оттам до масовия сегмент остава половин крачка.

0 от 500
  • #8
    5 rate up comment 7 rate down comment
    TSLA ( преди 2 месеца )
    Затова, ако искате да опънете кабел и да захраните цяла дРискотека с наличните ви 100 коловатчаса (музика и осветление) и да се тресете цяла нощ като ударени от 3-фазен, то не гасете колата като спрете ;)
  • #7
    5 rate up comment 9 rate down comment
    TSLA ( преди 2 месеца )
    Пък а дано повече народ тук си купи такава кола и пише от личен опит. Значи 12V източник няма да изчезне, защото като "загасите" колата с бутона или ключа, дърпате шалтера на високоволтовата батерия. Тогава кой захранва осветление в купето, мигачи, стерео и прочее? СЪЩОТО като да врътнеш ключа на петролна кола. И по същия начин ако слушаш музика на загасена кола, акумулаторът пада. И при електромобилите, като "запалите", инверторът почва да зарежда 12V акумулатор, черпейки ток от батерията.
  • #6
    1 rate up comment 13 rate down comment
    До 5 ( преди 2 месеца )
    12 волтовия акумулатор е също литиево - йонен!
  • #5
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Жоре ( преди 2 месеца )
    А... да, конвенционалните трансформатори не работат с прав ток. По- скоро говорим за DC-DC step down преобраувател, но да оствим тая тема на вещите лица. Рано или късно ще разкарат "котвата", но някой идеи узряват с времето...
  • #4
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Има логика в това което казваш но се надявам завбъдеще да има отделна клетка от Li-On батерията която да захранва на 12V/48v без да го има тоя скапан акумулатор дето на 4 години трябва да го сменяме и ако не караш зимата 1 месец почват драми.
  • #3
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Жоре ( преди 2 месеца )
    Загуби, извинете... :)
  • #2
    19 rate up comment 0 rate down comment
    Жоре ( преди 2 месеца )
    Защото трафа ще е по-тежък и скъп от акумулатора и ще има по-големи загоби, дори цялата осветителна инсталация да е лед. Освен това добрият стар надежден оловно кисилинен акумулатор е отличен бекъп за поддържащите и охранителни системи в автомобила...
  • #1
    14 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Аз немога да разбера защо още електрическите коли имат 12V акумулатори като допълнение към 400V батерия. Толкова ли е трудно да направят един трансформатор който обръща от 400V към 12V и да се разкара тоя стар акумулатор?