Покупката на употребяван автомобил си има своите плюсове и минуси, и за много българи не е въпрос на избор, а на възможности. Но покупката на употребяван спортен автомобил е друга работа: ако изберете грешно, тя може да ви тласне към бездните на личния фалит. Ако изберете мъдро, може да се окаже доходна инвестиция.
Когато става дума за спортни коли втора ръка, няма как в разговора да не изплува BMW M5, от поколението Е39. Много ценители ще ви се закълнат, че това е най-добрият спортен седан с четири врати изобщо в историята. При всички случаи е една от най-добрите машини на BMW. Заслужава ли си обаче като покупка?
Причината М5 Е39 да е толкова тачено е, че то е последният автомобил от пределектронната ера. По-голямата част от него разчита на добрата стара механика, и на сравнително простичко устройство, без множество сензори, датчици и чипове, податливи на чести повреди.
Това означава също ниско тегло, в сравнение с по-късните модели, приятно директно управление и един от най-вълнуващите атмосферни V8 двигатели под капака. Добавете към това и дискретен външен вид, който не привлича излишно внимание към вас, освен ако сами не го поискате. Всичко това прави от това М5 бъдеща класика.
Дебютът на E39 M5 е през 1998 на пролетния автомобилен салон в Женева, а на пазара се появява в самия край на годината. Базирано е на стандартната "петица" от онова време, но е първото BMW M с V8 двигател.
Визуално М5 не се отличава много от обикновената "петица" - различни са 18-цоловите джанти, четирите тръби на изпускателната система, хромираната предна решетка и специфичните странични огледала. В интериора М5 ползва специални седалки и волан, приборите също са различни от стандартните.
Е39 е по-широко, по-дълго и по-тежко от своя предшественик, Е34, но също така е и забележимо по-бързо. Осемцилиндровият агрегат с обем 4.9 литра (S62 по кодировката на баварците) е версия на "обикновения" мотор от 540i, но с по-висока степен на сгъстяване, преработени цилиндрови глави, по-мощна водна помпа и с два VANOS модула за променливо газоразпределение.
Благодарение на всичко това моторът развива 400 конски сили (при 6600 об/мин), 500 Нм максимален въртящ момент, и ускорява до 100 км/ч за едва пет секунди. Максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч, но без ограничителя колата надхвърля 300 км/ч.
Това М5 е първото, което ползва алуминиеви компоненти за предното окачване и многозвенно окачване отзад. Скоростната кутия е 6-степенна ръчна Getrag 420G, но с подсилен съединител. Разбира се, има и диференциал с ограничено приплъзване. В края на 2000 година BMW представи и фейслифт, който добави прословутите "ангелски очи" и навигация с DVD, но за щастие не пипна нищо по механиката.
"Американските" М5 са добра оферта - първо, по щатските пътища по-малко са били излагани на сол и луга, отколкото в Германия например, и второ, заради липсата на автоматична трансмисия цената в САЩ е по-ниска
Дълги години това М5 бе една от най-достъпните М-коли втора ръка - вероятно защото, при 20 482 произведени бройки, то не е прекалено рядко. Но напоследък цените взеха да вървят нагоре - сигурен белег, че Е39 е бъдеща класика. В Германия те варират между 16 000 и 40 000 евро за нормални бройки, и скачат до над 150 000 за гаражно съхранявани екземпляри с нулев или минимален пробег. Общо взето, 20 000 евро са достатъчни за автомобил в добро състояние, годен за каране.
Актуални обяви за М5 Е39 в Германия. Средната цена за кола в добро състояние е около 20 000 евро
Ако ви се занимава с презокеански доставки, в Америка има и по-изгодни сделки. Почти половината от произведените М5 Е39 бяха продадени в САЩ, но в очите на повечето американци те имат един съществен недостатък (за нас - предимство): не се предлагат с автоматични скорости. BMW въведе това извращение чак в М5 Е60. Заради това по щатските обяви се появяват Е39 за 8-10 хиляди долара, макар че средната цена е над 20 000.
Колкото до поддръжката, не забравяйте, че германските премиум автомобили никога не са били сред евтините варианти. Макар и без твърде много електроника, М5 има достатъчно екстри и допълнителни системи, удължаващи списъка на нещата, които могат да се повредят. Цените на частите са като за премиум марка.
Най-честите проблеми и разходи при BMW M5 E39 (ГАЛЕРИЯ):
С течение на времето се случва да започнат да пропускат. Ако отидете във фирмен сервиз за подмяната им, спокойно ще ви вземат към 2000 лева.
Маслото за скоростната кутия и диференциала се сменя на около 35-40 хиляди километра.
Изобщо, като всяка по-сложна и способна машина, Е39 M5 изисква повече грижи. Затова препоръката е преди покупката да направите една сериозна сервизна инспекция и да видите колко от тези потенциални проблеми вече са се появили - това може да ви даде аргументи и при пазарлъка.