IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Опасно ли е да си ъпдейтнеш автомобила?

Много хора са се парили със смартфони и лаптопи, но сега проблемът се пренася и при колите

Все повече хора са се сблъсквали вече с това: да направят ъпдейт на лаптопа или смартфона си, само за да установят, че след това той работи по-лошо отпреди. Ако изобщо работи. Нерядко ъпдейтите са средството на производителите да ви принудят да си купите по-нова техника и да пенсионирате старата.


Tesla, ъпдейт

Tesla позволява ъпдейтите да се насрочват за определен час - но наскоро влезе в остър спор с купувачи на употребявани нейни модели


Какво се случва обаче с автомобилите? Преди няколко години Илон Мъск произнесе прочутите думи, че "Tesla не е автомобил, а компютър на колела". Оттогава системата с дистанционни ъпдейти се пренесе и при други производители, а в близко бъдеще ще обхваща вече всички превозни средства. Трябва ли обаче да се притесняваме от тези ъпдейти - още повече, че за разлика от смартфоните, при колите обикновено дори не ви искат съгласието, за да ги направят?

Пресен случай с калифорнийски купувач на Tesla Model S втора употреба привлече вниманието към тази тема. Става дума за един от онези автомобили, в които компанията по грешка бе инсталирала прословутия си Autopilot, без собствениците да са доплатили 8-те хиляди долара за тази екстра.

Впоследствие компанията направи ревизия, установи пропуска си и дистанционно прекъсна тази функционалност - нищо, че част от купувачите втора ръка бяха платили сериозна надценка именно заради нея. Разбира се, Tesla им предложи да им я възстанови - но само след заплащане на цената по каталог. Разправиите отнеха месеци и почти стигнаха до съда, преди компанията да склони на компромис.


Jaguar I-Pace

Електрическият Jaguar I-Pace има режим, който при проблем с ъпдейта връща колата към фабричните настойки на софтуера. Освен това позволява на собственика си да откаже фирмените онлайн ъпдейти


Въпросът е деликатен: Tesla не е длъжна да поддържа услуга, за която не й е било платено. Но и спрямо купувачите втора ръка не е почтено да им се премахне дистанционно функция на автомобила, заради която са си го купили. Броят на подобни функционалности, които могат да се добавят и премахват дистанционно, продължава да расте, и изниква въпросът дали те не трябва да следват клиента, а не автомобила. Ако човек си купи Model 3 с автопилот и след три години го подмени с по-нов, не трябва ли да си запази функцията, за която вече е платил веднъж? В края на краищата няма причина тази мобилна софтуерна услуга да се обезценява със същото темпо като физическия автомобил (43% за три години в случая с Model 3), защото тя не се износва и амортизира.

Теsla e най-характерният пример, но всъщност тези въпроси се отнасят до всички съвременни автомобилни производители. Колко контрол трябва да позволим на фирмите върху личната ни кола? Ами ако някой в централата реши, че софтуерът трябва да задейства алармата всеки път, когато превишим малко скоростта? Или да превърне мултимедията, с която вече сте свикнали, в напълно променена каша, както толкова пъти е ставало с телефоните и компютрите ни?

Онлайн ъпдейтите са вече неразделна част от живота, и е странно, че автомобилните производители не са постигнали някакво съгласие помежду си как да ги извършват. Даже при колите те не са новост - Mercedes-Benz SL например можеше да се ъпдейтва дистанционно още през 2012. Volvo има тази функционалност от 2015, FCA - от началото на 2016.


ъпдейт, Jeep, проблем

Един уж безобиден ъпдейт на SiriusXM накара мултимедиите на Jeep и Dodge непрекъснато да се рестартират сами


Това не значи, че всичко върви гладко. През 2018 например SiriusXM - американска верига от радиостанции, която има договор с FCA - пусна такъв ъпдейт за мултимедията на Jeep и Dodge Durango, че не само я блокира напълно, но и спря задължителните според закона системи за аварийно повикване на спасителните служби в автомобилите. Lexus само с един ъпдейт през 2016 успя напълно да убие информационната си система Enform, и се наложи всички засегнати коли да се изтеглят в сервизите.

Някои компании се мъчат да защитят колите си от такива гафове. При електрическия I-Pace британската Jaguar вгради система, която връща софтуера към фабричните настройки, ако ъпдейтът се счупи, и по този начин колата продължава да функционира. Освен това собствениците могат да откажат ъпдейтите, или да ги насрочват във времето така, че да не ги хванат далеч от дома.


ъпдейт, навигация, Mercedes

Онлайн ъпдейтите улесняват много неща като актуализирането на навигацията, за което преди бе нужно досадно - а и скъпо - посещение в сервиз


Разбира се, дистанционните ъпдейти на системата могат да бъдат и много полезни. Досега при констатиран производствен дефект едва около 60% от собствениците се възползваха от сервизните акции. Останалите близо 40% си карат дефектните коли и повишават риска от злополука. С онлайн ъпдейтите по-голямата част от проблемите могат да се отстранят, без да се налага посещение в сервиза. А и така производителите имат много по-добра обратна връзка.

Така че като цяло те са нещо полезно - само че трябва да се прилагат с уважение към личната свобода на хората, и много внимателно. Защото има доста голяма разлика между гаф, който убива лаптопа ви и ви показва син екран, и гаф, който блокира основните системи за сигурност на автомобила ви в движение.

0 от 500