Морското пристанище Антверпен-Брюж се превърна в гигантски паркинг, където са паркирани хиляди автомобили, микробуси, камиони и трактори, предназначени за САЩ. По този начин производителите се опитват да смекчат най-тежките последици от митата, въведени от Доналд Тръмп.

Антверпен-Брюж е един от най-големите пристанищни центрове за претоварване на автомобили, като годишно се претоварват около 3 милиона превозни средства. Вторият по важност търговски партньор на това пристанище остават САЩ. И откакто Доналд Тръмп започна търговската война, износът се забави значително и пристанището започна да прилича на огромно сметище за коли.
Спад в износа на превозни средства за Съединените щати
Според The Guardian, позовавайки се на доклад на пристанището Антверпен-Брюж, през първата половина на 2025 износът на нови леки автомобили и микробуси за САЩ е намалял с 15,9% в сравнение със същия период на миналата година. Още по-тревожна ситуация е свързана с износа на камиони и така наречената тежка техника, включително трактори и строителна техника - в тази група е регистриран спад с почти една трета, до равнище от 31.5%.
Европейските производители предпочитат да изчакат трудния период
Според пристанищните власти транспортната ситуация се е влошила значително през май, месец след като президентът на САЩ обяви нови мита като част от "деня на освобождението". Преди Тръмп да встъпи в длъжност митническата ставка върху износа беше 2,5%, докато от април насам тя беше увеличена с още 25%, което увеличи цената на семейна кола в САЩ с десетки хиляди долари. Нищо чудно, че много производители решиха да спрат доставките, надявайки се да изчакат този труден период.

Европейските автомобилни производители се надяваха да постигнат споразумение миналата седмица, когато изтече първоначалният краен срок на президента Тръмп за сключване на тарифно споразумение с Европейския съюз. За съжаление перспективите за втората половина на годината остават несигурни и ключовият фактор ще бъде дали търговското споразумение между ЕС и САЩ може да бъде финализирано до 1 август.
"Денят на освобождението" по-лош от пандемията и Брекзит
Според експерти хаотичната политика на президента на САЩ е навредила на автомобилния транспорт повече от кризата, свързана с пандемията от COVID-19 или дори трудностите, произтичащи от недостига на контейнери през 2024 г. Джъстин Аткин, представляващ пристанището Антверпен-Брюж в Обединеното кралство и Ирландия, каза пред британските медии, че въвеждането на мита от САЩ е предизвикало повече объркване в зоните за претоварване, отколкото самото съобщение за Брекзит. В сравнение с тези събития, ефектите от митата са "по-скоро внезапен шок", добави той.


1