IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Скандал с дивиденти във Fiat, BMW и Volkswagen

Компаниите търсят държавна подкрепа, докато изплащат милиарди на акционерите си

Плановете на няколко европейски автомобилни гиганта да изпратят дивидент на акционерите си са в основата на все по-разгорещени политически скандали в Италия и Германия. Fiat Chrysler, Volkswagen и BMW Group търсят подкрепа от държавата заради незапомнено тежката криза, предизвикана от коронавируса и карантинните мерки, но в същото време обмислят да разпределят милиарди от миналогодишните си печалби между акционерите си - много от които са мултимилиардери.


Лапо Елкан, Аниели, FCA, Fiat\

По-голямата част от планирания извънреден дивидент от 5.5 милиарда евро в FCA и PSA ще отиде в джобовите на плейбоя Лапо Елкан и на останалите наследници от фамилиите Аниели и Пежо


В Италия FCA Fiat Chrysler поиска държавни гаранции върху заем в размер на 6.3 милиарда евро, за да обезпечи оцеляването си през следващите месеци. В същото време обаче компанията не се е отказала още от планираното изплащане на 5.5 милиарда евро дивидент на акционерите си, сред които с най-големи дялове са представителите на фамилията Аниели. Това предизвика гръмко недоволство в управляващата коалиция в Рим. Италия, която още отпреди кризата имаше едно от най-високите съотношения дълг спрямо БВП в Европа, ще натрупа колосални нови задължения, за да осигури 400 милиарда евро подкрепа за блокирания от карантината бизнес.

Едно от изискванията за такава подкрепа е получателите да не изплащат дивиденти през 2020. FCA и френската PSA вече се отказаха от разпределянето на договорените 1.1 милиарда евро годишни дивиденти. Но на дневен ред остава извънредният дивидент от 5.5 милиарда долара, включен в договора за сливането на двете големи индустриални групи, насрочено за тази година. Неговото изплащане няма да наруши правилата за държавна помощ, защото парите ще се изплатят едва през 2021, но италианските политици смятат, че не е редно данъкоплатците да обогатяват за своя сметка милиардерските фамилии Аниели и Пежо, и в същото време двете компании да търсят държавна помощ. Бившият министър на промишлеността Карло Календа директно заяви, че FCA няма да има никаква нужда от помощ, ако просто се откаже от изплащането на дивидента. Настоящият икономически министър Роберто Гуалтиери обаче намекна, че сливането с PSA е твърде важно, за да бъде застрашено.

В Германия BMW и Volkswagen не искат директна помощ или държавни гаранции от правителството, но пък настояват то да въведе нова схема със субсидии за покупки на нови коли, както беше след кризата от 2008-2009. Общото събрание на BMW одобри изплащането на дивидент от 1.65 милиарда евро - по-голямата част от които ще отиде в джобовете на Щефан Квант и Сузане Клатен, двамата наследници на фамилията Квант. Общото им състояние се оценява на около 38 милиарда евро. В същото време BMW постави 20 000 работници на съкратено работно време по програма, в която държавата плаща по-голямата част от заплатата им.


Сузане Клатен, Щефан Квант, BMW

Главните акционери в BMW Щефан Квант и Сузане Клатен. Личните им състояния се оценяват съответно на 20 и 18 милиарда евро


Volkswagen Group ще разпредели 3.27 милиарда евро дивидент, от които около 1 милиард ще бъде поделен между наследниците на фамилиите Порше и Пиех.

"Със собствеността върви и отговорността", коментира в Туитър германският политик Кристофер Лауер, цитирайки израз от конституцията на страната. "Не може да държиш над 40% от BMW, да имаш нетно състояние от почти 38 милиарда евро, да си получил 9 милиарда евро като дивидент за последните 10 години, и да очакваш държавата да дойде да те спасява".


 

0 от 500
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    ( преди 1 месец )
  • #5
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Екоталибани :D Просто Америка, Япония и Китай си направиха електрички и Баба Меркел и Макрон решиха, че и те искат, и не просто искат ами ще задминат Америка, Япония и Китай. И понеже Renault и VAG го играеха отбий номер с по два модела. Те ги накараха, да ги правят насила. Тесла не роди по екоподбуди. А относно статията, точно Аниели наистина заслужават да ги резнат. 5 милярда дивиденти за Фиат, а ЕС да плаща за пропуснати ползи от пандемията. То целия италиански цирк около вируса явно е бил ..
  • #4
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Императорът ( преди 1 месец )
    А когато Германия рекетираше автомобилните концерни с милиарди за кефа на някакви екоталибани, всичко беше наред, нали?
  • #3
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Чак пък скандал...
  • #2
    1 rate up comment 2 rate down comment
    #2 ( преди 1 месец )
    Мразиш го, щото яде себеподобните ти говн.а?
  • #1
    20 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    докато има тарикати ще има и балъци същото е и с дотациите за електро данъкплатеца доплаща за да може някой да си вдземе автомобил с ускорение под 10 сек. от 0-200км.