Тази година Mazda навършва 100 години. Фирмата е основана през януари 1920 г и въпреки че произвежда първия си автомобил R360 едва през 1960 г, празнува юбилея с колекция от специални версии.
Специалната цветова гама ще се предлага за всеки модел - от хечбека 3 до кросоувъра СХ-5 и роудстъра МХ-5.
Почитайки R360, специалните версии ще получат стелки със специални емблеми, бродирани подглавници, надпис на предния калник, специални капачки за джантите и брандирано дистанционно управление. Всички модели от серията ще бъдат боядисани в перлено бял цвят с червена тапицерия. МХ-5 ще получи и червен покрив.
Специалните версии ще бъдат представени поетапно на всички световни пазари. Също така цените на моделите не са разкрити. Очаква се да струват няколко хиляди над цената на съответния модел.
В същото време Mazda обяви, че ще инжектира ресурси в изследвания на биогоривата. Докато във все повече страни в света традиционните горива се забраняват, японците вярват, че биогоривата на базата на микроводораслите могат да доведат до драстично намаляване на емисиите въглероден двуокис като част от по-широка гама от решения относно емисиите.
„При изгарне, биогоривото от водорасли отделя само CO2, наскоро отстранен от атмосферата чрез фотосинтеза, докато водораслите растат. Mazda счита, че развитието му е от решаващо значение за постигането на въглеродни неутралитет на автомобилите, задвижвани от двигатели с вътрешно горене“, се казва в изявлението на производителя.
Според Mazda това не е единственото предимство на биогоривата. Горивата на основата на водорасли могат да бъдат „отглеждани на земи, неподходящи за селското стопанство, да се отглеждат с минимално въздействие върху сладководните ресурси, да бъдат произведени с помощта на солен разтвор и отпадни води, да имат висока точка на възпламеняване и да бъдат биоразградими и относително безвредни за околната среда, ако се разлеят“.
Настоящите спънки пред биогоривата на основата на водорасли включват високите разходи, нужни за по-добра производителност. Въпреки това, Mazda ще предостави техническа поддръжка на научните изследвания, провеждани в университета в Хирошима и Токийския технологичен институт. Фирмата се стреми да намали емисиите на CO2 с 50% между 2010 г и 2030 г и с до 90% до 2050 г.
Снимки: Mazda