През 2020 г. Mazda ще навърши 100 години. Но в първите десетилетия Toyo Kogyo, както е оригиналното име на компанията, се занимава със заместители на корк и моторни товарни триколки. Подобно на различни други автомобилни компании, произходът идва в най-широкия смисъл от мотоциклетите.
Mazda стартира своята световна история като производител на автомобили през пролетта на 1960 г. с нетрадиционен микрокар. R360 Coupe става най-продаваният kei-car в Япония от самото начало.
Малък, но пъргав и пълноценен автомобил, това е уникалният в световен мащаб японски клас на Kei Jidosha (в превод: лек автомобил) с изключително къси размери и малки двигатели. Най-важната привилегия на градските модели: в много японски градове с такива коли отпада нуждата от запазване на скъпо паркомясто.
С първоначално максимум три метра дължина, но все пак с четири места, Kei-Cars започват масовата моторизация в столичните райони в края на 50-те години на миналия век. Това води екстравагантно изваяната Mazda R360 Coupe до първата висока точка в историята й. Тя веднага завладява повече от две трети от пазара на Kei-Car и оттогава се счита за крал на този най-малък клас.
Визуално Mazda R360 Coupе напомня донякъде на NSU Prinz. И при тази марка е преминато от мотоциклети към коли през 1957 година. През 1961 г. пътищата на двете компании се пресичат, когато Mazda придобина лиценз за ванкелов двигател на от NSU. Но това е друга тема.
Обратно към R360. Това е първият Kei-Car, който изненада с динамична купе линия с почти плаващ лек и светъл таван. По това време креативните дизайнери на Mazda достигат подвига да проектират рекордното късата каросерия с пълноценни четири места.
Ангажиментът към удоволствието от шофирането и иновативните технологии също не е забравен в Mazda R360 Coupe – в автомобила работи първият модерен четиритактов двигател вместо обичайния прост двутактов двигател.
Двуцилиндровият V-образен двигател с въздушно охлаждане, вграден в задната част, с работен обем от 356 кубически сантиметра и 16 к.с., също предизвика сензация, тъй като до голяма степен е направен от лек алуминий и магнезий (картера и капака на предавателната кутия). Освен това, в сравнение с конвенционалните двутактови конструкции, новият четиритактов двигател впечатлява с ниските си вредни емисии и особено ниския разход на гориво, както и с приличната максимална скорост от 90 км/ч.
Последователното използване на иновативни леки производствени техники, които спестяват всеки ненужен грам тегло, също дават решаващ принос. Например капакът на двигателя, на багажника, арматурното табло и рамките на седалките са направени от лек метал, също както и спирачните барабани. Mazda дори разработва специален лек акрил за остъкляване на автомобила, който се използва за широкоформатното панорамно задно стъкло.
Шасито на пъргавия градски път спестява още повече, защото тук инженерите на Mazda избират монокок-конструкция, която въпреки лекото си тегло си печели име с над средните резултати в краш теста, което тогава още не нещо разбиращо се от само себе си.
В резултат на намаляването на теглото Mazda R360 Coupe поставя два рекорда: с тегло от едва 380 килограма, това е най-лекият автомобил, произведен в Япония и най-лекото семейно купе по това време.
Въпреки фундаментално по-високите производствени разходи на новия четиритактов двигател в сравнение с двутактовите, Mazda успява да представи R360 Coupe като един от най-евтините леки автомобили в Япония благодарение на съвременните производствени методи и дори със стандартна четиристепенна трансмисия вместо обичайната тристепенна ръчна. Mazda R360 е и първият японски автомобил с автоматична скоростна кутия с конвертор като опция.
В деня на пускането на купето на пазара, 23 май 1960 г., поръчки правят около 4500 японци. Първият автомобил на Mazda бързо се става истински хит със сензационно месечно производство от над 4000 бройки. Купето превръща в реалност мечтата за притежаване на автомобил, достъпен за широката публика в Япония.
Mazda R360 Coupe скоро се превръща в цяло моделно семейство, с пикап, комби и седан Mazda Carol 360, представен през 1962 година.
Едномилионната Mazda, произведена през март 1963 г., също е Карол - в дълбоко бляскав и отразяващ златист металик. Това също е сензация, не само защото металическата боя е била привилегия на по-големите класове по онова време. Тук цветът подчертава мощната динамика на дизайна на Mazda Carol. Mazda R360 Coupe успява да изглежда бързо дори в покой благодарение на опционалната двуцветна боя.
Mazda R360 Coupе остава в производство до 1969 г. благодарение на емблематичния дизайн и съответно значително по-дълго от повечето други купета от онази епоха.
Снимки: Mazda
Вижте още снимки в галерията: