В някои държави епидемията от коронавируса едва сега набира обороти, но последствията от спирането на икономиката се очаква да бъдат разрушителни. Това ще засегне и автомобилната индустрия, като германското издание Spiegel публикува прогнозите на мюнхенския Институт за икономически изследвания (ifo Institut) за това какво ще се случи с икономиката на Германия при 2 месеца карантина. Експертите изчисляват спад с 20%, което ще струва на хазната 500 млрд. евро. Съответно, около милион жители на страната ще останат без работа. А ако карантината продължи 3 месеца, щетите ще бъдат 70 млрд. евро.
Като цяло бюджетът на богатата Германия ще издържи подобен трус, но ако кризата, предизвикана от коронавируса, се окаже дългосрочна, нещата ще се променят. Проблемът ще е в новите безработниq които ще се превърнат в непосилен тоавар за държавата. Затова президентът на ifo Institut Клеменс Фюст е категоричен: „Германия е длъжна още сега да не пести никакви средства и сили, а да се мобилизира максимално и да разшири системата за здравеопазане. Само така ще бъдат намалени мащабите на икономическата и социалната катастрофа“.
Проблемът с прогнозата на ifo Institut е, че стъпва на очаквана 3-месечна карантина, което е доста оптимистичен вариант. Преди седмица група учени от Кралския колеж в Лондон публикува свое изследване, според което борбата с глобалната епидемия ще отнеме повече от година и половина в зависимост от локалните мерки и успехите за разработка на ваксина. Нито една икономика няма да издържи на подобно нещо, тъй като година карантина означава глад и мизерия, от които ще умрат повече хора, отколкото от коронавируса.
Това означава, че властите ще трябва да балансират между карантина и парализа на икономиката. Вече е ясно, че 2-3 седмици и дори месец спиране на работа, което направиха европейските автомобилни заводи, няма да решат проблема. В Китай след 6 седмици карантина производството беше възобновено, но то продължава работи в условия на повишена опасност от епидемия, тоест може да бъде спряно всеки момент. Освен това, потребителската активност все още е далеч от нормалните нива.
В Германия автомобилната индустрия е ядрото на националната икономика и там ще се види как се променя индустрията в новите условия. От Daimler вече обявиха, че разполагат с достатъчно финансиране и не виждат нужда от получаване на помощ от държавата. Според шефа на концерна – Ола Калениус, отварянето на фабриката в Китай започва да дава резултати и ще доведе до възстановяване на най-големия пазар в света.
В същото време във Франция вече вървят слухове за възможна национализация на компанията Renault (държавата в момента държи 15% от акциите), която и допреди кризата с коронавируса не беше в най-добрата си форма. Председателят на Съвета на директорите на Groupe Renault – Жан-Доминик Сенар, беше принуден да опровергава слуховете, но призна, че търсенето на някои модели на компанията е спаднало с 90%.
Разбира се, правителствата ще поддържат автомобилната индустрия и ще наливат средства в нея, но ако епидемията продължи година, парите няма да стигнат. И ще се наложи някои ключови предприятия да бъдат национализирани, докато други ще фалират и ще изчезнат завинаги. Одържавяване заплашва не само автомобилните компании, но и самолетните, железопътните, пощите, общественото хранене и др. Това означава, че капиталистическият модел в досегашния си вид ще престане да съществува. Ясно е, че трябва да се намери компромис между карантината и запазването на работеща икономика, тъй като това е единственият начин догодина нещата да се нормализират. Вярващите в това обаче стават все по-малко.
Снимки: Daimler