fallback

Планетарният автоматик – предимства и недостатъци

Намалява удоволствието, но пък прави шофирането по-спокойно и по-комфортно

Когато купувате нов или употребяван автомобил, имате избор между ръчни или автоматични предавки. И двата варианта на предаване имат предимства и недостатъци. Затова може да изберете кутия с два съединителя, която ви позволява да превключвате както ръчно, така и автоматично.

Ръчната трансмисия дава на водача усещането, че може по-добре да контролира шофирането. Съединителят трябва да се работи ръчно. Много купувачи предпочитат ръчната скоростна кутия, защото им доставя по-голямо удоволствие. С нея можете да шофирате по-пъргаво и да влияете пряко върху промените на предавките.

Това не е възможно по същия начин с автоматик, дори ако имате кутия Tiptronic. Tiptronic позволява ръчно превключване с помощта на лостове на волана, подобно на автомобил във Формула 1. Пълното деактивиране на автоматичното превключване обаче не е възможно.

Автоматикът прави превключването ненужно. Той позволява комфортно и спокойно шофиране. Недостатъците се крият в увеличения разход поради по-лошото КПД и във факта, че системата не може да бъде повлияна. В допълнение, както новите, така и употребяваните автомобили са по-скъпи. По-старите кутии влияеха на динамичните показатели, като този недостатък е отстранен при модерните.

Първата автоматична предавателна кутия е монтирана от Oldsmobile в серията 60 през 1939 г. Тя е тежка, но достатъчно здрава и надеждна, за да бъде вграждана и в танкове. След войната GM я рекламира като „изпробвана в битка“.

Автоматичната кутия може да бъде проектирана по различен начин. В нея често се инсталира конвертор, който свързва двигателя с планетарните предавки. При празни обороти конверторът работи като изключен съединител и не предава въртящ момент или поне не много, което се усеща при старите кутии.

Когато педалът на газта бъде натиснат, двигателят започва да се върти по-бързо от кутията и тогава конверторът работи като безстепенна кутия. Колкото по-голяма става разликата в оборотите между двигателя и кутията, толкова по-голяма става разликата във въртящия момент. В края на ускорителната фаза оборотите на кутията наваксват тези на двигателя и тя се елиминира. Тогава автоматикът работи като задействан съединител.

В самата кутия са поставени планетарни зъбни колела. Чрез свързването, разделянето и спирането на отделни части се отключват различни предавки. Всичко това функционираше хидравлично. Днес се използват сложни електронни командни блокове.

Предавателна кутия с конвертор има по-компактен дизайн и е по-евтина. Поради тази причина тя продължава да се доразвива, въпреки че разходът на горива е малко по-висок, отколкото при кутията с два съединителя.

Автоматичният преобразувател е автоматична трансмисия, която работи с блокиращ съединител на конвертора. По време на работа няма прекъсване на тягата и стартирането може да се извърши почти без износване.

Преобразувателят на въртящия момент гарантира, че скоростта на двигателя се увеличава. Плътността на въртящия момент също е доста висока. Превключването става почти неусетно.

Модерните кутии с конвертор са с шест до девет и дори десет предавки. При по-старите автомобили те бяха масово с 4 или 5, а по-късно и с шест.

Снимки: Autoscout24, Oldsmobile

fallback
  • #13
    Ff ( преди 4 години )
    Смешнотии говориш.....ръчната скоростна кутия никога не може да достигне бързината на превключване на Типтроника.....а иначе Тествай CL500 или SL500 , понеже са най-достъпни от най-добрите.......имал съм ги и двете ....И никога вече няма да си взема МБ с ръчни скорости....умря това
  • #12
    dron ( преди 4 години )
    Автоматик никога не може да даде по добър разход и динамика от ръчка в ръцете на опитен шофьор! тествал съм всичките DSG, CVT, ZF... не че са лоши напротив... допринасят за комфорта но за спорт да не ги прехвалваме...
  • #11
    До Пепи #8 ( преди 4 години )
    Човек, ти говориш за Рено. Ами да, в икономическия сегмент е нормално да им слагат евтини автоматици с технология от 2000-та година. Купи си кола с 8-степенната на ZF както препоръчаха няколко човека по-долу, виж разликата и тогава прецени ръчка или автоматик. Новите технологии ги вкарват първо в премиум сегмента. Това е нормално.
  • #10
    До #11 ( преди 4 години )
    Готин, не знам дали си карал съвременна автоматична кутия, но имай предвид, че такава примерно при спускане, ще остави на по-ниска предавка и високи обороти за да е по-стабилна колата. Особенно на мокро и хлъзгаво това би спасило някой, включително мен и теб, ако млад шофьор е пред нас. Има доста шофьори, не само жени, които не знаят тези техники и трябва да ти кажа, че повече вярвам на кутията, от колкото някой да са го учили на глоксовете за такива неща.
  • #9
    Готин ( преди 4 години )
    Автоматика е за хора, които вярват на машината повече, отколкото на себе си.
  • #8
    ( преди 4 години )
  • #7
    пепи ( преди 4 години )
    Истината е че една четири степенна автоматична скоростна кутия харчи колко съвременна с 7 предавки.Само че новата се чупи много повече.Имах Рено Сценик 1.6 бензин газ и си харчеше с литър нагоре спрямо каталога за ръчни.На дълго - 90 километра в час,даваше 7.2 литра бензин на 100.Говориме за ван.С голямо съпротивление.
  • #6
    Генчо ( преди 4 години )
    Моята е ZF 8 HP. Преди това си мислих, че ръчните са истината, а другото е зле. Оказа се, че с модерните автоматици (или поне ZF-ите), харчи по-малко и имат по-добро ускорение. Освен това, на новите коли вече не слагат ръчни, понеже съединителя не може да издържи въртящият момент на новите двигатели.
  • #5
    ( преди 4 години )
  • #4
    Jezza ( преди 4 години )
    Модерните автоматици нямат нищо общо с тези от преди 15 год. Нещо са забравили да споменат, че автоматичната кутия е по-надеждна. Ако съм се спрял на автомобил с автоматична смяна на предавките, със сигурност такъв с кутия с два съединителя ще ме откаже от въпросния автомобил. Само класически модерен автомат. Така или иначе, бъдещето е на автомобилите с електродвигатели и теми като тази ще са само история.
fallback
Последни