В живота на съвременния човек все повече се появяват устройства с батерии, най-вече литиево-йонни, включително електрически автомобили. Загубата на капацитета или способността на батерията да поддържа заряда може да окаже значително влияние върху поведението ни на пътя. Все едно горивото в резервоара на колата ви с ДВГ да започне да свършва.
След проучване на препоръките относно използването на батерията и зареждането й в ръководствата на такива автомобилни производители като BMW, Chevrolet, Ford, Fiat, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Nissan и Tesla, западни експерти дадоха 6 съвета как шофьорите могат да удължат живота на литиево-йонните батерии в своите електромобили.
На първо място, е необходимо да се сведе до минимум ефекта от високите температури при съхранение и използване на EV батерията - ако е възможно, оставете електромобила на сянка или го зареждайте така, че системата за регулиране на температурата на батерията да може да функционира чрез използване на енергийната система.
Минимизирайте излагането на ниски температури. Отново опасността се крие във факта, че при изключително ниски температури електрониката не позволява зареждане. Ако все пак свържете автомобила към мрежата, системата за контрол на температурата на батерията може да поддържа батерията в комфортно състояние. Някои електромобили автоматично стартират системата за контрол на температурата, дори без да я свързват към мрежата, докато мощността спадне до 15%.
Сведете до минимум времето за 100-процентово зареждане. Опитайте се да не губите време за зареждане всяка вечер. Ако при ежедневните ви пътувания консумирате 30% от батерията, тогава е по-добре да използвате средните 30% (например от 70 до 40%), отколкото винаги да използвате горните 30%. Интелигентните зарядни устройства в крайна сметка ще се адаптират към вашия календар, за да предвидят ежедневните нужди и съответно да приспособяват зареждането.
Минимизирайте времето, прекарано в състояние с 0% заряд. Системите за управление на батериите обикновено изключват електромобила много преди достигане този праг. Голямата опасност е автомобилът да бъде оставен без зареждане толкова дълго време, че да може да се саморазреди до нула и да остане в това състояние за дълъг период.
Не използвайте бързо зареждане. Автомобилните производители знаят, че един от ключовете за масовото приемане на електрическите превозни средства е възможността да ги зареждате толкова бързо, колкото пълненето на резервоара за гориво, така че понякога предупреждават за необходимостта да се даде предпочитание на зареждането с постоянен ток с високо напрежение. Всъщност, бързото зареждане е подходящо за презареждане по време на редките дълги пътувания или когато неочаквано пътуване изтощава стратегическите ви 70 процента разходи за една нощ. Не го превръщайте в навик.
Опитайте се да не разреждате по-бързо от необходимото, тъй като всяко зареждане ускорява окончателната смърт на батерията на вашия автомобил. Високият разряден ток усилва промените в обема и механичните натоварвания, които те причиняват по време на разреждане.