IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

5 причини, поради които новите коли не ръждясват

Изборът на материали, специалните технологии и тестовете за проверка са сред основните методи за решаване на проблема

5 причини, поради които новите коли не ръждясват

Влажността, пътните реагенти, колебанията в температурата и лошата настилка, от която изхвърчат камъчета, оказват негативно влияние върху каросерията на автомобила. Лаковото покритие и боята се увреждат, което води до поява на ръжда. Тя бързо се увеличава и скоро се налага ремонт на повредения детайл.

Ако старите автомобили бяха зле защитени от корозия, то върху новите, още в завода, се нанасят няколко слоя от специални материали, които не им позволяват да ръждясват до 10 години. Това обаче не е единственият способ за защита. Екип на изданието Autonews посети завода на Volkswagen във Волфсфубрг, за да разбере как се произвеждат и обработват използваните каросерии. Тук трябва да уточним, че подобни технологии използват и другите големи производители по света.

Volkswagen производство
Подбор на материалите

В компанията посочват 5 основни метода за борба с ръждата – уплътнения по „шевовете“ (там, където се съединяват отделните елементи от каросерията), добра херметизация на кухините, поцинковане, технология за обработка на лаковете и боите и поставяне на антикорозионно покритие с така нареченото „уплътняване“. Всичко обаче започва още при проектирането на даден модел, тоест още преди той да е стигнал до конвейера.

Важна роля играе и изборът на качествена стомана. Характеристиките на материала, от който се правят основите на каросерията, са много важни за това, колко дълго тя ще издържи на въздействието на разрушителните фактори. През последните 10 години качеството на стоманата се е повишило значително, като тя става по-плътна и по-здрава, което позволява нанасянето на повече защитни материали. Съответно каросерията става по-издръжлива на корозия.

Volkswagen производство

Форма на детайлите

Именно формата на отделните детайли играе важна роля в борбата на производителите срещу ръждата. Затова, инженерите на Volkswagen обръщат особено внимание на вратите, например. Те са изложени на въздействие на влагата, тъй като дъждовната вода се стича по прозорците, но не се задържа във вратите, а излиза през специални канали.

За долната кухина на вратите, където вътрешната и външната части се съединяват, инженерите са предвидили тройна защита. Самата кухина е запълнена с индустриално лепило, а върху всички уплътнения на фугите, както и върху вътрешната част се нанася восък.

Volkswagen производство

Германците използват и специална форма на останалите детайли в самата врата, като идеята е ясна – водата не трябва да се задържа, а да се оттича и да изсъхва, като това дори в движение на автомобила. Тук отново се залага на восък, който се вкарва между различните детайли на конструкцията.

Многослойно покритие на каросерията

За първи път промишлен восък в завода на Volkswagen е използван още през 1978 г. Сега заедно с него върху детайлите са нанасят и специални химически съединения, чиято задача е защита от ръжда. Всички те се тестват, като се използва метод за изкуствено състаряване.

Volkswagen производство

Сега металните елементи по каросерията са защитени от 6 слоя. От 1991 г. компанията започна да използва поцинковане, като това е първият защитен слой. След това детайлите от каросерията се потапят във вана с химически разтвор, след което на повърхността остава покритие с дебелина от едва 2 микрометра. За сравнение, дебелината на човешки косъм е 70 микрометра.

След това идва катодно покритие, което се определя като основна защита от ръжда. То също се нанася при използване на метод на пълно и равномерно покритие на детайлите в специални резервоари. Следва изсушаване при температура от 180 градуса. В крайна сметка се получава още един слой с дебелина 22 микрометра.

Volkswagen производство

Процедурата продължава с поставяне на трети слой, който се състои от основния цвят боя и лак. Така върху повърхността се образува защита с дебелина колкото на 1,5 човешки косъма.

Ускорени ресурсни тестове

Още в първите месеци на разработка на нов автомобил се провеждат сложни компютърни симулации за това, какво се случва при попадане на върху каросерията на камъчета и друга мръсотия. Това позволява дори минимални корекции върху формата и разположението на отделните детайли да доведат до сериозни подобрения.

Volkswagen производство

В процеса на производство на автомобила на специални полигони се провеждат динамични тестове на издръжливостта на каросерията на корозия. Колите минават през пясък, обливат се със сол и други химически разтвори, подлагат се на въздействие на влага и на различни температури. Самата програма на изпитанията продължава 6 месеца, като имитира следващите 12 години от живота на автомобила. Но дори и това не може да гарантира победа над корозията.

Ръждясването е естествен процес

Няма как появата на ръжда да бъде избегната, защото тя е напълно нормален процес при наличието на железни детайли, които са изложени на въздействието на вода и въздух. Каросерията на автомобила се прави от стомана, а пътят, по който се движат колите, няма как са е напълно равен и чист. Малките камъчета неизбежно увреждат боята по време на движение, като така се появяват точки, които са идеална цел за атака от страна на вода и солта.

Volkswagen производство

Ситуацията се усложнява от мръсните пътища и промените в температурите. И единственото нещо, което може да се направи, е да се удължи живота на каросерията. Във Volkswagen (както и останалите водещи производители на автомобили) се опитват да правят именно това, като идеята е клиентът да не се сблъска с появата на ръжда по колата си. Сегашните тестове предвиждат 12-годишен цикъл на собственост на автомобила, но технологиите се развиват. И е напълно възможно, след 10 години, например, да бъде открито лекарство, което да победи ръждата завинаги.

Снимки: Volkswagen

0 от 500
  • #18
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    новите на ръжда държат но вече двигателите и електрониката не държат
  • #17
    0 rate up comment 3 rate down comment
    За Маздите ( преди 4 години )
    Две Мазди притежавам,Мазда 3 2010 и Мазда СХ5 2016, и двете закупени нови.Наблюденията ми са от подемника : Тройката по купето - дъно,прагове,врати и калници няма ръжда.Започнала е появата на ръжда по носачите,болтове и гайки по окачването,разбирайте лека ръжда,не ми се занимава да я третирам с нещо,колата е абсолютен чук, за 10 години безжалостно каране съм сменил само една крушка,габарит!СХ5-цата,няма абсолютно никаква ръжда, да видим докога!Колата е гаражна и би трябвало да издържи повечко ...
  • #16
    15 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Mаздата повече от опел раждясва.
  • #15
    18 rate up comment 2 rate down comment
    сепуко харакири ( преди 4 години )
    Всичко написано по -горе не важи за мазда.През моята 25 годишна практика, не съм срещал по- лошо купе от мазда.В холандия, Германия, Швеция, Дания, едва устискват до 10-12 години и то след като са обработени допълнително с катран отдолу, специално антикорозийно покритие.Това е еталонът за лошо качество.Голф2 и ауди 80 бяха невероятно добри купета като обработка, особено поцинкованото ауди.От днешните коли добре зашитени купета правят пежо.
  • #14
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #8 хахахахаха - единствения вариант да е така е да е излязла от бояджийното от пълно пребоядисване скоро... сори *** щом CX-5 модел 2013та ръждясва за няколко години, кога точно са оправили проблемите с ръждата??? айде лека нощ :)
  • #13
    7 rate up comment 19 rate down comment
    Мазда ( преди 4 години )
    До #11Гледай сега, може би си прав, донякъде за маздите, но да ти вметна, че моята е на 23 години, на 400 хил. км и още се движи без проблеми, пък много нейни наборчета от ВАГ групата вече са покойници. Та така, ВАГ-овете според вас не ръждясват (много спорно твърдение), но пък отиват в моргата с изрядни купета и... прецакано всичко останало...
  • #12
    5 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #11 Сигурен ли си? Хайде да се хванем на бас. Отиваме в сервиз и на всяко място където има ръжда по каросерията на Маздата ми ти давам по 1000 лв, а ако няма никъде ръжда ти ми даваш толкова. Съгласен?
  • #11
    18 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    всички мазди ръждясват - ходи на сервиз да ти я вдигнат на крика. Ще се изненадаш ;)
  • #10
    14 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Предлагам едномесечен мораториум върху статиите за VW
  • #9
    13 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Французите поцинковат поне 10 години преди ФВ. Виждал съм жестоко одрано Рено, което хваща само повърхностна ръжда за 5 години без компрометиране на структурата на ламарината. Немските еквилаленти от същото време (особено Опел и Форд) в подобни случаи се пробиват за година-две. Сега вече всички коли държат поне 20 години във всички случаи. Проблем има единствено след намеса на многознаещия български майстор.