Печалбата на всички автомобилни компании ще намалее чувствително в следващите години заради прехода към електромобили, предупреди главният изпълнителен директор на Porsche Оливер Блуме.
Поне няколко години Porsche няма да печели от модели като Taycan, признава Оливер Блуме. Снимка Porsche
Няма никакви изгледи цената на литиево-йонните батерии, които оформят почти две трети от себестойността на един електромобил, да намалее в близко бъдеще, обясни доктор Блуме в разговор с The Financial Times. Сметките на европейските политици, които натискат за прехода към електромобили, предвиждаха цената да падне с увеличането на производствените обеми. Блуме обаче потвърждава предположенията на Automedia.bg, че всъщност нарастващото търсене ще компенсира това, като напомпа драстично цените на основни суровини за производството на батерии - литий, кобалт, редки земни елементи.
Мина за добив на литий в Западна Австралия. Цените на суровините за производство на батерии тепърва ще растат заради очаквания бум в търсенето
"Не очаквам спад при цените, защото има огромно търсене и много "тапи", що се отнася до възможностите за производство", коментира Блуме, чиято компания вече започна доставки на първия си електромобил Taycan.
Porsche като част от групата Volkswagen има фиксирани договори за доставка на батерии с корейската LG Chem. За повечето конкуренти обаче предстои дори скок в цените, преди пазарът да стане достатъчно голям, за да ги коригира чрез икономии от мащаба, подчерта Блуме.
В същото време опериращите в Европа автопроизводители са принудени да продават колкото е възможно повече електромобили, за да покрият все по-затягащите се лимити на ЕС за парниковите емесии. Обществена тайна е, че в момента почти всички електромобили се продават на загуба или поне на себестойност - и дори така цената им е доста над тази на конвенционалните модели. Единствено на пазарите с щедри държавни субсидии делът на електрическото задвижване расте забележимо. Блуме признава, че и Taycan няма да носи печалба поне още няколко години.
Концернът VW е обезпечен с батерии чрез договорите си с азиатски доставчици до 2023. След това компанията разчита да покрива нуждите си от партньорството с шведската Northvolt
След Дизелгейт новото ръководство на Volkswagen обяви драматичен обрат в политиката и насоченост основно към електромобилите. Амбицията на компанията е да произведе 26 милиона електрически коли в следващите 9 години (което е почти една трета от цялата й продукция). Заради това се очаква търсенето на батерии да се увеличи четири пъти до 2025 година.
Volkswagen инвестира в собствените фабрики за производство на батерии в партньорство с шведската Northvolt, но за момента разчита почти изцяло на внос от Южна Корея и Китай. Шефът на концерна Херберт Дийс уверява, че благодарение на предварителните договори с фиксирани цени VW е обезпечен с батерии поне до 2023.