Френският автомобилен производител Renault представи концепта Morphoz, който описва като "визия за личната и съвместна електрическа мобилност на бъдещето". Моделът се "вгражда" в "умната" енергийна система и има разтягаща се каросерия - той физически се трансформира при смяна на режимите на шофиране.
Morphoz е изграден върху новото шаси CMF-EV, което според производителя ще бъде в основата на гамата електрически модели на Renault от следващото поколение. Платформата се променя: осигурени са няколко батерии, различни конфигурации на задвижващата система и оформление на салона. Концептът е оборудван с един електромотор (мощност 136 или 218 конски сили) и 40 или 90-киловатчасова батерия, която поддържа статично (на паркинга) и динамично (от специално пътно платно по време на шофиране) безжично зареждане.
Една от особеностите на модела е способността му да стане част от електрическата екосистема. Тази концепция не е нова и включва двупосочна връзка към мрежата и вторично използване на батериите: докато никой не използва колата, тя снабдява къщата с ток. Подвижните батерии могат да се съхраняват на станцията за зареждане, където да бъдат използвани от собствениците на други електромобили или умната мрежа да захранва от тях уличното осветление. Според Renault е по-добре батериите просто да се разменят, а не да се отделя отделен комплект за всеки автомобил - това ще намали отрицателното въздействие върху околната среда.
Renault разглежда Morphoz като пример за адаптивността на автомобилите на бъдещето, така че концептът може да променя размера си в зависимост от избрания профил на движение. Междуосието на електрическия автомобил варира от 2,73 метра в градски режим до 2,93 метра в извънградски. Трансформацията се осъществява в специални станции за зареждане, където автомобилите сменят батериите си на по-обемни за няколко секунди. Освен това не само размерите се адаптират, но и формата на панелите на каросерията и дори светотехниката.
При преминаване от градски в извънградски режим се променя ширината на предния калник, а капакът и задната част на каросерията се удължават. Профилът става по-обтекаем, което намалява коефициента на предно съпротивление и увеличава пробега. При режим City дължината на колата е 4400 мм, използва се батерията с капацитет 40 кВтч, електромотор с мощност 136 коня, а пробегът - 400 км. В режим Travel стойностите са съответно: 4800 мм дължина, батерия с капацитет 90 кВтч, електромотор с мощност 218 коня и пробег с едно зареждане от 700 км.
Салонът също се адаптира към избрания режим. Например, пътникът до шофьора може да обърне седалката си срещу посоката на движение, за да общува с возещите се на другите две седалки. В режим Travel пък двете задни седалки се изместват назад, за да се увеличи пространството на краката. Бордовата система с изкуствен интелект разпознава собственика на колата още преди да се приближи до нея с използването на специална светлинна последователност. Ролята на ключ изпълнява смартфона, което означава, че колата може да се споделя с членове на семейството или с приятели.
Още снимки - в галерията:
AI-асистентът разбира естествената реч и жестовете, като постоянно следи положението на колата в пространството, уведомявайки за опасни предмети в мъртвите зони. Навигацията автоматично прехвърля данните за маршрута на смартфона и в режим Travel показва препоръчителни места за посещение. Автопилотът от трето ниво позволява управлението на автомобила да се прехвърли за известно време на електрониката.
Снимки: Motor