IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Mazda CX-30: тестваме революционния двигател Skyactive X

Американци и германци се мъчиха години да създадат такава технология и накрая се отказаха. Но малката японска компания успя

Преди петнайсетина години думите "компактен кросоувър" звучаха непознато и интересно. Но днес на пазара има толкова много такива модели, и те дотолкова си приличат, че, признаваме си честно, на моменти ни е трудно да измислим какво да кажем за поредния.


 


ЕТО ВИ ОБАЧЕ И ЕДНО ИЗКЛЮЧЕНИЕ. Новата Mazda CX-30 се отличава от пълчищата конкуренти по две много съществени неща.
Ако познавате досегашната гама на Mazda, името сигурно ще ви озадачи. Това е кросоувър на базата на Mazda 3, малко по-голям от CX-3 и малко по-малък от CX-5. Логично би било да се казва CX-4, но понеже това име вече е заето от един друг модел, продаван само в Китай, японците са добавили една нула.


Mazda CX-30 тест драйв


В размерите и пропорциите няма нищо изумително. На пазара има доста други кросоувъри, които ще ви предложат същите габарити и дори повече товарно пространство от 430-те литра при CX-30.

НО МНОГО МАЛКО ОТ ТЯХ МОГАТ да ви предложат същия дизайн. В това отношение Mazda от години е далеч пред другите японски производители; CX-30, която въвежда новото поколение на прословутия Кodo стил, вдига летвата още мъничко.


Mazda CX-30 тест драйв


И, нетипично за японска кола, впечатлението не се разваля, щом влезете вътре. Тъкмо напротив. Мека синтетична кожа, дискретни хромирани елементи, нито помен от толкова модерния лъскав пиано лак - това е един от най-стилните интериори, в които сме имали удоволствието да седим напоследък. Материалите са отлични на пипане. Дигиталните инструменти, вместо да заслепяват с всички цветове на дъгата, светят в елегантно бяло. Близо 9-инчовият екран на информационната система не е просто боднат върху таблото, а е умело вграден в своя собствена ниша. Височината му е под обичайната, но пък компенсира с приятна графика и с много удобен въртящ уред за управление, почти като в BMW. Въобще отвътре тази кола спокойно може да се мери с надменните типове от премиум сегмента.


Mazda CX-30 тест драйв


Седалките са удобни, макар че на задната няма чак толкова много място. Шофьорската позиция е отлична, воланът е прецизен и с точно толкова тежест, колкото е нужно.
Изобщо това е много, много приятна за каране кола. Единственото изключение е шестстепенният автоматик. Той си върши надеждно работата и по думите на Mazda никога няма да иска каквото и да било обслужване. Но не е от най-пъргавите. Ако сте от по-динамичните шофьори, по-добре се спрете на ръчната трансмисия, към която нямаме никакви забележки.


Mazda CX-30 тест драйв


CX-30 ИМА СЕРИЙНО ВСИЧКИ ВЪЗМОЖНИ системи за сигурност, включително радарен круиз контрол, системи за разпознаване на знаци и пешеходци, предупреждение за странично движение при излизане от паркинг и така нататък. Всички работят надеждно, ако не броим една досадна дреболия: оглушителните и дори стряскащи аудиосигнали на системите. В същото време звукът за мигачите е толкова приглушен, че при включено радио не се чува.


Mazda CX-30 тест драйв


Базовата CX-30 е с предно предаване, но ние тестваме автомобил със задвижване на четирите колела. Електромагнитният многодисков съединител може да прехвърля до 50 процента от въртящия момент към задните колела и се допитва до сензорите 200 пъти в секунда, за да прецени кога да го направи. С едва 17.5 сантиметра просвет, тази Mazda не е офроуд звяр. Но в дълбокия сняг над Бели Искър не срещна абсолютно никакви затруднения.


Mazda CX-30 тест драйв


НАЙ-СЪЩЕСТВЕНАТА РАЗЛИКА С ОСТАНАЛИТЕ в сегмента обаче се крие под капака. CX-30 се предлага с обикновен бензинов агрегат със 122 коня, както и с дизел. Но това тук е нещо като комбинация от двете - революционният нов Skyactive X двигател на Mazda. Компании като General Motors и Мercedes се мъчиха да създадат такава технология с десетилетия, преди да се откажат. Mazda най-после успя.

 

Mazda CX-30

180 к. с. максимална мощност

9.2 секунди 0-100 км/ч

204 км/ч максимална скорост


При класическия бензинов мотор сместа от гориво и въздух се възпламенява с искра от свещите. При дизелите няма нужда от свещи - горивото се компресира до степен, при която самото налягане го запалва. Това осигурява по-нисък разход и голям въртящ момент още от ниските обороти. Но понеже дизелът изгаря бавно, такива агрегати не могат да развиват много високи обороти. В същото време технологията изглеждаше неприложима за бензина, защото той се възпламенява много по-лесно и няма как процесът да се контролира, за да се избегнат нежелани детонации.


Mazda CX-30 тест драйв


ВСЪЩНОСТ ДОСЕГА НЯМАШЕ КАК, защото от Mazda са измислили начин. При Skyactive X горивото се компресира. Частица от секундата преди да се самовъзпламени, в горната част на цилиндъра се впръсква нова капчица гориво и свещта я запалва. Резултатът е двигател, който работи на принципа на дизелите, но с бензин. Той дава доста въртящ момент още от ниски обороти, но може да се развърта и до високи. А при големи натоварвания просто сменя цикъла и действа като нормален бензинов агрегат. Технологията му позволява да работи с доста бедни смеси и съответно да пести гориво. Помага и добавената от Mazda мека хибридна система, която рекуперира енергия при спиране и после захранва с нея различните агрегати.


Mazda CX-30 тест драйв


В РЕАЛНИЯ ЖИВОТ ТОВА Е много приятен мотор, с всички плюсове на атмосферните агрегати, но с повече пъргавина. Характерните за дизелите вибрации са почти недоловими. Колкото до разхода, обявените от японците 5.6 литра на сто изискват самурайска дисциплина. При нормално каране, поравно в града и извън него, постигнахме малко под 7 на сто. Планинските снимки с доста офроуд в снега го качиха до 10 литра на сто. Което пак е доста добре за висока кола с 4х4 и 180 коня.


Mazda CX-30 тест драйв


Количеството нови технологии тук се отразява и на цената. Обикновена бензинова CX-30 с предно предаване започва от 46 000 лева, което не е зле, защото серийното обоудване включва всички системи за сигурност, head-up дисплей, голямата навигация, климатик, автоматични светлини и чистачки, радио с USB и Bluetooth.

Но за Skyactive X с автоматик и 4x4 летвата се вдига до 64 000 лева, а с аудиосистемата Bose и още няколко глезотии клони към 70 хилядарки. Което е солено за една компактна семейна кола. Но може и да е направо изгодно за толкова сериозен технологичен пробив.


Още снимки от теста на CX-30 вижте в галерията:

 

0 от 500
  • #17
    6 rate up comment 29 rate down comment
    mazdjo ( преди 4 години )
    маздите винаги са харчели с 2 литра от горе , но проблема е в скъпите ремонти на ходовата част ,която е не по-здрава от ФВ ,така да се каже прехвалени иначе нищо особено
  • #16
    4 rate up comment 12 rate down comment
    356 ( преди 4 години )
    Моят среден разход, подчертавам среден е 5,6 бензин, а зимата се покачва леко до 5,7 л/100 км.Двигат.ми, за мен лично,е един от най-технолочичните съвременни двигатели въобще, нищо че не е имало специално предаване за него.Недоумявам какво е това разход 7-8, че чак 10 л./100 км.А цената за цялата кола толкова скъпа 50-60,че чак 70 хил.лв.направо ме шокира.Хора маркетинга си е маркениг, но не знам на къде върви света.Ако една нова технология,преповтаря по-лоши резултати от предишната,защо ни е ?
  • #15
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #16 Няма как подигравка на природата, като теб да се подиграва на някой!
  • #14
    3 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Да се подиграваш на превъзбудени смешковци не е хейт бе , 100% :D
  • #13
    14 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #13 А може би си хейтър! Не може би, а си 100%!
  • #12
    4 rate up comment 21 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    а може би просто вие ги карате като бабички тия вашите мазди :D
  • #11
    17 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Прави се на интересен, разход 12/100 ,.. от къде го измисли това ? Sky-X харчи средно с 0.7-1л/100км. по-малко от 2.0 Sky-G. По-мощен е с 60к.с и като цяло това е добре. Този разход все пак не е достатъчен да оправдае по-високата цена на X .
  • #10
    22 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #8 Ами и от преди 20 г не е! Имал съм Мазда 626 2.0 136 к.с. и подобен разход не съм имал никога. Харчеше 8-10 максимум газ. Извън града съм я смъквал на 6,5 със скорост 80-90 км/ч. Говоря за разход на газ. Значи на бензин поне 1 литър надолу обаче не съм засичал, защото на бензин не съм я карал, за да знам със сигурност. Колата я бях вкарал от Холандия с монтирана газова уредба и беше на 150 000 км. Продадох я на 430 000 км без никакви проблеми и никога не е харчила 12 л.
  • #9
    3 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Ако го натиснеш и Х-а сигурно ще прави грозен разход, защото при ниски и средни натоварвания работи SPCCI-то, а при високи си е нормален атмосферен добре надут двигател. Но през повечето време трябва да е ок
  • #8
    27 rate up comment 4 rate down comment
    до: #5 ( преди 4 години )
    Mazda CX-5 Sportsline AWD 194 к.с. 2017 г. автоматик има среден разход на гориво до този момент 7,8/100 и изминати 62 000 км. Кой модел Мазда има 12/100, че ми е много интересно? Не съм чувал за подобен модел все още. От 2015 насам съм карал всички Мазди, които са на пазара и такъв разход на гориво, дори със спортно каране не съм достигал. Предполагам правиш свободни съчинения и се правиш на интересен.