Главният изпълнителен директор на Ford Джим Хакет няма никакво намерение да се оттегля въпреки поредното тримесечие на разочароващи резултати и факта, че акциите на компанията стигнаха 10-годишно дъно, пише Кийт Нотън в анализ за Bloomberg. Инвеститорите от Уолстрийт са силно против Хакет, но той се ползва с подкрепата на председателя на борда Бил Форд.
Бил Форд и Джим Хакет били "неразделни", твърди източник на Bloomberg, а главният изпълнителен директор почти ежедневно се отбивал при правнука на основателя на компанията да поговорят
По-рано през февруари компанията обяви драматичен спад в годишната печалба - едва 84 млн. долара, сравнени с 3.7 милиарда долара през 2018 и 7.8 милиарда през 2017. През последното тримесечие на миналата година Ford e на червено с цели 1.7 млрд. долара.
В телефонно интервю за Bloomberg обаче Хакет наблегна върху близките си отношения с Бил Форд, правнука на основателя на компанията Хенри Форд. Според източници, пожелали анонимност, двамата били "неразделни". "Хармонията в бизнеса е хубаво нещо", казва Хакет пред Нотън. "При нас става дума за споделена и от двамата визия за това колко работа ни предстои, за да подготвим компанията за следващите 50 години".
Хакет не коментира предсрочното пенсиониране на Джо Хинрикс, който бе главен оперативен директор и се смяташе за най-вероятен негов наследник. Позицията на Хинрикс вече бе заета от Джим Фарли, протеже на Хакет.
Джо Хинрикс, издигнал се от обикновен инженер до главен оперативен директор, бе последният от хората на Алън Мълали по върховете на Ford. След оттеглянето си Мълали смяташе, че тъкмо Хинрикс, а не Хакет, трябва да го наследи
53-годишният Хинрикс бе последният от висшите мениджъри, издигнати от предишния шеф на Ford Алън Мълали. Тъкмо Мълали е човекът, смятан от повечето анализатори за спасителя на компанията през голямата криза през 2008-2009 година. Според Bloomberg обаче Бил Форд ревнувал заради тази репутация на бившия СЕО, смятайки, че заслугата е по-скоро негова собствена, защото той уредил единия от животоспасяващите заеми.
Компанията все повече се отдалечава от наследството на Алън Мълали, който "окуражаваше мениджърите да си признават грешките и да търсят помощ за поправянето им, вместо да ги оставят да загнояват", пише Нотън. "Сега, с напускането на Хинрикс, Ford е обратно там, където беше и последния път, когато нещата започнаха да се разпадат", коментира Брайс Хофман, автор на "Американска икона: Алън Мълали и битката за спасяването на Ford". Разликата е само, че сега компанията е в една много по-конкурентна и изпълнена с предизвикателства пазарна среда, добавя той.
На практика цялата печалба на Ford в последните години идва от разработения от Джо Хинрикс Ford F-150 и от още няколко подобни модела, предлагани само в Северна Америка
Мълали наблягаше също на по-малки и икономични автомобили, както и на електрификация - две политики, които Хакет веднага прекрати. Компанията се оттегли от много пазари по света, а в Северна Америка обяви, че ще продава само SUV и пикапи, без традиционните седани. Сега на практика цялата печалба на Ford идва от американския и канадския пазар. Едва напоследък, под натиска на европейските и китайски регулатори, компанията отново се активизира в областта на електрическото задвижване, сключвайки партньорство с Volkswagen.
"Някои ще кажат: защо ви отнема толкова много време?", отговаря Хакет в интервюто за Bloomberg. "Причината е, че ние балансираме нуждите на акционерите срещу тези на служителите, доставчиците и дилърите... Не искаме да загубим сърцата и умовете на нашите хора, само за да имаме по-висока печалба едно тримесечие".
Хакет и Фарли в момента осъществяват мащабен план за намаляване на разходите с 11 млрд. долара, който между другото включва съкращаването на около една десета от работниците по цял свят. Какво ще се случи с техните "сърца и умове", не е много ясно.