IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шефът на Ford отказва да се оттегли въпреки срива

Печалбата намаля от 3.7 милиарда на 87 милиона долара, но Хакет има подкрепата на Бил Форд

Главният изпълнителен директор на Ford Джим Хакет няма никакво намерение да се оттегля въпреки поредното тримесечие на разочароващи резултати и факта, че акциите на компанията стигнаха 10-годишно дъно, пише Кийт Нотън в анализ за Bloomberg. Инвеститорите от Уолстрийт са силно против Хакет, но той се ползва с подкрепата на председателя на борда Бил Форд.


Бил Форд, Джим Хакет, Ford

Бил Форд и Джим Хакет били "неразделни", твърди източник на Bloomberg, а главният изпълнителен директор почти ежедневно се отбивал при правнука на основателя на компанията да поговорят

По-рано през февруари компанията обяви драматичен спад в годишната печалба - едва 84 млн. долара, сравнени с 3.7 милиарда долара през 2018 и 7.8 милиарда през 2017. През последното тримесечие на миналата година Ford e на червено с цели 1.7 млрд. долара.

В телефонно интервю за Bloomberg обаче Хакет наблегна върху близките си отношения с Бил Форд, правнука на основателя на компанията Хенри Форд. Според източници, пожелали анонимност, двамата били "неразделни". "Хармонията в бизнеса е хубаво нещо", казва Хакет пред Нотън. "При нас става дума за споделена и от двамата визия за това колко работа ни предстои, за да подготвим компанията за следващите 50 години".

Хакет не коментира предсрочното пенсиониране на Джо Хинрикс, който бе главен оперативен директор и се смяташе за най-вероятен негов наследник. Позицията на Хинрикс вече бе заета от Джим Фарли, протеже на Хакет.


Джо Хинрикс, Ford

Джо Хинрикс, издигнал се от обикновен инженер до главен оперативен директор, бе последният от хората на Алън Мълали по върховете на Ford. След оттеглянето си Мълали смяташе, че тъкмо Хинрикс, а не Хакет, трябва да го наследи

53-годишният Хинрикс бе последният от висшите мениджъри, издигнати от предишния шеф на Ford Алън Мълали. Тъкмо Мълали е човекът, смятан от повечето анализатори за спасителя на компанията през голямата криза през 2008-2009 година. Според Bloomberg обаче Бил Форд ревнувал заради тази репутация на бившия СЕО, смятайки, че заслугата е по-скоро негова собствена, защото той уредил единия от животоспасяващите заеми.

Компанията все повече се отдалечава от наследството на Алън Мълали, който "окуражаваше мениджърите да си признават грешките и да търсят помощ за поправянето им, вместо да ги оставят да загнояват", пише Нотън. "Сега, с напускането на Хинрикс, Ford е обратно там, където беше и последния път, когато нещата започнаха да се разпадат", коментира Брайс Хофман, автор на "Американска икона: Алън Мълали и битката за спасяването на Ford". Разликата е само, че сега компанията е в една много по-конкурентна и изпълнена с предизвикателства пазарна среда, добавя той.


Ford F-150

На практика цялата печалба на Ford в последните години идва от разработения от Джо Хинрикс Ford F-150 и от още няколко подобни модела, предлагани само в Северна Америка

Мълали наблягаше също на по-малки и икономични автомобили, както и на електрификация - две политики, които Хакет веднага прекрати. Компанията се оттегли от много пазари по света, а в Северна Америка обяви, че ще продава само SUV и пикапи, без традиционните седани. Сега на практика цялата печалба на Ford идва от американския и канадския пазар. Едва напоследък, под натиска на европейските и китайски регулатори, компанията отново се активизира в областта на електрическото задвижване, сключвайки партньорство с Volkswagen.

"Някои ще кажат: защо ви отнема толкова много време?", отговаря Хакет в интервюто за Bloomberg. "Причината е, че ние балансираме нуждите на акционерите срещу тези на служителите, доставчиците и дилърите... Не искаме да загубим сърцата и умовете на нашите хора, само за да имаме по-висока печалба едно тримесечие".

Хакет и Фарли в момента осъществяват мащабен план за намаляване на разходите с 11 млрд. долара, който между другото включва съкращаването на около една десета от работниците по цял свят. Какво ще се случи с техните "сърца и умове", не е много ясно.


0 от 500
  • #6
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    проблемът не е в малкия обем на двигателите, други компании също прилагат даунсайзинг и нямат особена драма. Просто във Форд бяха недогледали сателитните системи, най-вече охлаждането. При еднолитровия екобууст проблемите идваха основно от един маркуч и една охлаждаща ваничка - от икономия за 12 долара направиха проблем за стотици милиони. Типично
  • #5
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Що годе добри коли, като визия, екстри и цена правят, но с качеството така и не успяха да се справят. Все си е така ниско, а простотията с тези малолитражки беше огромна. Още в началото ми беше ясно, че хората ще плачат след време. Избираха ги за двигатели на годината колко пъти, но в реалността нещата са съвсем различни. Там няма платени жypналистчета да ти правят реклама на недоразуменията под капака. Реалността е, че я изкарат гаранция, я не и моторите им заминават в кофата.
  • #4
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Илон ще ги фалира тези до 3 години
  • #3
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Американските автокомпании са като комунистиченски организации - само връзки, никаква работа. Форд тъкмо ги оправи тоя Мълали, и те го изгониха. В GM е някаква женичка, която само реже всичко, дето не носи поне 12% печалба. И компанията, дето 80 години беше най-голямата в светта, сега не е и в четворката. За Крайслер да не говорим. Това е, дето му викат "корпоративна култура". Илон Мъск може да е всякакъв, не съм фен на Тесла, но той поне си взима решенията и си носи отговорността
  • #2
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Хубава статия: показва как в съвременния капитализъм (както впрочем и винаги) няма място за 1) качествени продукти 2) на прилични цени 3) направени с мисълта за радост у потребителя. Ами всичко е политика, "аз-на-тебе-ти-на-мене", бърза непосредствена финансова печалба и игрички на високо ниво. Идеята за конк.у.р.енцията, която ражда добро, не работи отдавна... Онези "около една десета от работниците по цял свят" най-добре биха го потвърдили... Тъжно. :-(
  • #1
    4 rate up comment 3 rate down comment
    1 ( преди 4 години )
    Много ясно че ше са на загуба, в мобиле.де е пълно с блокирали мотори на еднолитров екобууст, тва е няква фуражомелка а те я тъпчат и в големи коли.