Американският производител Ford прави голяма грешка, като се отказва от леките си автомобили на американския пазар, пише Ричард Трюърт в анализ за Automotive News. Компанията обяви, че в бъдеще ще залага основно на пикапите и кросоувърите си, и от цялата гама седани ще продава в Америка единствено Mustang (и евентуално една версия на Focus, която ще идва от Китай). Трюърт твърди, че този вакуум на пазара отваря вратата за нови играчи, най-вече китайски, които бързо ще заемат нови за тях ниши.
Винаги е имало и ще има пазар за икономични и достъпни автомобили, не само в Америка. Тези коли може да не носят големи печалби, но задължително трябва да присъстват при дилърите на Ford. Историята показва защо това е така.
В средата на 60-те години Toyota влезе в Щатите с модела Corona – компактен, икономичен и качествен модел, който беше и на достъпна цена. По това време Ford, General Motors и Chrysler не разполагаха с автомобил, който да противопоставят на Corona. И оттам последва успешното налагане на Toyota, а след това и на Lexus на американския пазар.
По-късно, Hyundai и Kia, влязоха на американския пазар с компактни и достъпни автомобили, използваха ги, за да развият бизнеса си и сега присъстват в почти всички пазарни сегменти. Доброволното изтегляне от автомобилния пазар не е правилно решение.
Ford трябваше да намери начин да печели от продажбата на компактни модели, макар и в по-малки количества. Дали Ford не можеше да работи съвместно с GM или някоя друга компания, за да си поделят разходите за производство, доставки и дори създаването на обща архитектура за такива модели.
Резултатът няма как да не се хареса на клиентите: семпъл, надежден, безопасен и икономичен модел, чиято цел е да задържи клиентите верни на марката. Дали компании като Magna Steyr или AM General могат да произвеждат автомобили за Ford? Отговорът е доста лесен.
GM вече направи нещо подобно. Вместо да се изтегля от пазара компанията лансира хечбек с пет врати с марката Buick – Regal Sportback, както и комбито TourX. Защото клиентите търсят удобни и практични автомобили, това винаги важи. Така че, защо вместо да се отказва от Fusion, Ford не предложи на пазара европейската му комби версия?
Дори и при Mustang ще има проблеми. Въпреки, че моделът е популярен извън Щатите, продажбите му са скромни. Ford обяви, че продажбите са 125 809 коли в 146 държави за 2017 година. И въпреки, че развитието на двигателите и трансмисиите на Mustang може да бъде споделено като разходи с някои SUV модели със задно предаване и пикапи от серията F, пак е трудно да се оправдаят сериозните инвестиции, нужни за това развитие, с оглед на малкото продажби.
Трудната задача е да спасиш автомобилите, с които разполагаш. Защото трябва да намериш креативен начин да накараш клиентите да ги харесват.
Снимка: Automotive News