Край германския град Арнщат китайската компания Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) започна строителството на най-големия в Европа завод за производство на батерии за електромобили. На мястото, чиято площ е колкото на приблизително 100 футболни игрища, по-рано се помещаваше едно от най-големите предприятия за производство на слънчеви батерии на Стария континент.
Проектът е на стойност 2 милиарда долара - един от 15-те нови завода за батерии, които се строят само в Германия. Това тревожи европейските политици, които отчаяно се опитват да гарантират автомобилната им индустрия да не изгуби конкурентоспособност при масовото преминаване към електрически автомобили.
Очаква се продажбите на електрически превозни средства в Европа да се увеличат до 7,7 милиона през 2030 г. от малко под половин милион през 2019 г., според прогнозите на Bloomberg. Тези превозни средства ще се захранват основно от батерии от азиатски производители, като CATL, освен ако европейските компании не дадат отпор и не изградят местна верига за доставки.
Електромобилите и екологично чистият транспорт са в основата на "Зелената сделка" на Европейския съюз - политическа инициатива на Европейската комисия на стойност над 1 трилион евро, за да се гарантира, че ЕС ще стане неутрален по отношение на емисиите въглероден двуокис до 2050 г. Планът предвижда замяна на големи електроцентрали с по-малки местни, възобновяеми източници на енергия, като същевременно се премахнат двигателите с вътрешно горене в автобусите, камионите и автомобилите и камиони.
След като залагаха на дизела твърде дълго, европейските политици и ръководствата на Volkswagen Group, Daimler и BMW обещават да създадат по-екологична верига за доставки за всички тези автомобили. "Ако позволим на Китай да "държи" батериите, ще загубим по отношение на електромобилите", казва заместник-министърът на икономиката на Германия Томас Барайс. "Не съм сигурен, че това е най-добрият подход за автомобилната ни индустрия".
В Европа съществуват малко и дребни играчи на пазара на батерии. По-голямата част от стойността на електромобилите европейско производство се пада на Азия - Китай, Корея и Япония държат над 80 процента от световното производство на батерии за EV, а компании като CATL, LG Chem и Samsung SDI контролират европейските компании.
За да промени това, Европейската комисия стартира инициативата Battery Alliance. През декември миналата година тя одобри помощ от 3,2 милиарда евро за проекти, които понастоящем са одобрени или се изпълняват от 17 компании, включително BASF, BMW и Fortum. Тази мярка е предназначена да стимулира увеличените инвестиции в заводите на тези и на други европейски компании.