fallback

Индуктивното зареждане - пътят към бъдещето за електромобилите?

Удобството на тази технология може да бъде ключа за преминаване на коли на ток

Всеки, който зарежда телефона си в колата си чрез подложка, а не чрез кабел, знае как безжичното зареждане би променило бъдещето на електромобилите. Без щепсели, без кабелии, без интерфейс. Това, което за момента звучи като мечта, е подложките да бъдат заровени под мястото, където паркирате или просто спирате за кратко време: пред дома, работата, супермаркетите и дори светофарите.

"Това има потенциала наистина да направи зареждането нещо незабележимо", казва д-р Нийл Кинеър, ръководител на науката за поведение в изследователската лаборатория на TRL във Великобритания, която е наблюдавала редица експерименти със зареждане на електромобили.

Реализирането на тази мечта обаче отнема време. Наскоро британското правителство подкрепи изпитание, започващо през март, което включва поставяне около жп гара Нотингам на пет подложки за безжично зареждане на 10 електрически таксита (пет черни LEVC TX и пет Nissan e-NV200). Шофьорите не трябва да излизат, а просто да се придвижват в опашката, като продължават да зареждат със скорост 11 кВт на следващата подложка.

„Ако работи добре и е надеждно, очевидно би бил много прост начин да избегнете необходимостта от включване на автомобилите в станции за зареждане“, заяви градският съветник на Нотингам Сали Лонгфорд.

Индуктивното зареждане е доста просто. В подложката за зареждане се създава осцилиращо магнитно поле със същата честота като в приемника на автомобила и така стартира процесът на зареждане. Американската компания Witricity, която разработва технологията, твърди, че тя е толкова безопасна и почти толкова ефективна, колкото и зареждането с кабел, дори когато приемникът е прикрепен към по-висок SUV.

Такситата в Нотингам ще бъдат модифицирани от специализираната фирма за електроника Sprint Power, използвайки технологията на Witricity. Компанията се стреми да развие бизнес от нея, насочен до голяма степен към електрическите таксита.

Изпълнителният директор Ричи Фрост прогнозира, че ще дойде ред и на частните автомобили. "Няма да е евтино като кабел, но ако имах електрическа спортна кола, бих платил за това удобство", каза той. Той вярва, че това би могло дори да промени дизайна на електрическите автомобили: „Въпросът е най-вече в инфраструктурата. Когато имате различни възможности за зареждане, проблемите с пробега ще бъдат забравени и акумулаторите ще станат по-малки“.

Теоретично това би намалило и необходимостта от бързо зареждане. В бъдеще, тази технология би била задължителна и за автономните превозни средства. В момента опциите за безжично зареждане са нулеви. През 2018 г. BMW въведе тази възможност за хибридния модел 530e срещу 3205 евро, но се отказа от решението си, а акумулаторът на актуалното поколение не го поддържа.

Въпреки това Фрост смята, че 90% от новите превозни средства в света скоро ще поддържат безжично зареждане. Такъв е примерът с Volkswagen, когато наскоро се разбира, че е MEB платформата е проектирана, за да го поддържа. Rolls-Royce отдавна твърди, че пипането на кабелите е далеч от идеята на марката и затова няма да продава електромобили без безжично зареждане. Някои концептуални модели също използват технологията.

Проблемът е като с кокошката и яйцето. Производителите на автомобили не искат да проектират система, която няма да се използва, докато доставчиците на зареждащи подложки не са склонни да предлагат повтаряща се технология, ако автомобилите не са оборудвани с капацитета да я използват.

Възможно решение предлага британската фирма Connected Curb, която инсталира ниско монтиращи се зарядни устройства, които могат да бъдат преобразувани в безжични без много трудности ако възникне търсене. Фирмата ще инсталира системата си в нов жилищен имот за 3500 души, който трябва да бъде построен в югозападна Англия. Скоростта ще бъде само 3-7 кВт за зареждане през нощта.

Желанието на Connected Kerb е безжично да бъдат зареждани 40 % от моделите, които нямат достъп до частни зарядни станции.

Това има предвид и съветникът Лонгфорд в Нотингам. „Можем да използваме щепсели в уличните“, каза тя, „но нашите са основно зад на тротоара, което означава, че кабелът ще минава през тротоара“.

В друга версия на технологията електромобилите се зареждат в движение. Опити на различни писти бяха правени в европейските изпитания Fabric от 2014 до 2017 г. и показаха частичен успех. Друго изпитание започващо тази година и завършващо през 2022, водено от Renault, включва два динамични експеримента във Франция, единият от които в Париж.

Независимо статично или динамично, индуктивното зареждане определено може да изиграе решаваща роля в промяната на нагласите на клиентите на електромобилите като алтернатива на конвенционалните автомобили. Нещо, което не е толкова сигурно в свят на кабели, щепсели и недостатъчна инфраструктура.

Снимки: BMW, Volkswagen, Rolls-Royce, Autocar

fallback
  • #6
    Гост ( преди 4 години )
    Абе защо се занимават с глупости! Да направят батериите на пакети със стандартен размер и да ходиш на бензиностанцията да ти ги подменят. Пък после те да ги зареждат както искат. Като че ли сега до всяка бензиностанция има бензинопровод
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    това изглежда иновативно и удобно. Ако се работи в такава посока има шанс да се популяризира елетрокарството :D иначе да вися на опашка от 5 коли, като всяка трябва да зарежда по 40 минути примерно - няма как да стане...
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    #3 май някой не е учил електротехника и физика в училище...
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    Индуктивното зареждане ще е бавно да не говорим че има потенциална опасност ако се докоснеш до метален предмет който е в обсега на магнитното поле може да протече ток който да те убие. Според мен основно от гледна точка на сигурност ще отпадне.
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Поне при телефоните тази практика е сравнително неефективна и натоварваща батерията.
  • #1
    Вариатор ( преди 4 години )
    А нещо за сомозапалващите се дизели на БМВ в Германия и за нзраващия там проблем затова ,че БМВ се правят на луди и не организират сервизна акция??????Или както винаги ще мине месец преди автомедия да разбере новината!!!!!Как па всичко винаги е типично по Български ве мамка му как пък един път не във крак със Света и Европа пфууууу
fallback
Последни