Японското издателство Nikkei Business Publications помоли местни автомобилни експерти да разглобят до основи Tesla Model 3 и публикува интересни резултати. Най-важният от тях е, че електрониката, инсталирана в електрическия седан, изпреварва с 6 години големите автомобилни производители като Volkswagen и Toyota, например.
Главната особеност на Tesla, способна да направи революция в бранша, е компютърната платформа Full Self Driving (FSD), която отговаря за обработката на данни, постъпващи от датчиците на системата Autopilot.
Компютърът FSD, представен миналата пролет, има 2 платки: едната, с два AI чипа, отговаря за работата на усъвършенствания круиз контрол, а другата управлява информационно-развлекателната система. Между тях е инсталиран течен охладител. Всяка AI микросхема включва 6 млрд. транзистора, двупоточен ускорител на невронна мрежа, графичен чип с капацитет 600 гигафлопа и 12-ядрен процесор ARM Cortex-A72 с работна честота 2,2 гигагерца.
В края на 2019 г. независимият германски Center of Automotive Management (CAM) направи класация на най-иновативните автомобилни производители. Първото място беше присъдено на групата Volkswagen, а последното - на китайския BAIC. Американската Tesla зае четвъртото място.
В създаването на новия чип на Tesla помогна разработчикът на микропроцесорни архитектури Джим Келър, който през 2016 г. зае поста вицепрезидент в компанията, отговарящ за автопилота. Преди това Келер е работил в AMD и участвал в разработването на високопроизводителни процесори от серията Ryzen. През 2018 г. той напусна Tesla и започна работа в Intel.
Експертите посочват пред Nikkei BP, че подобни технологии ще се появят най-рано през 2025 г. , следователно Tesla изпреварва индустрията с около шест години. В допълнение, разработки като FSD унищожават традиционните вериги за доставки на компоненти, тъй като автомобилите вече не се нуждаят от десетки отделни електронни блокове за управление (ECU). Издателството дори цитира инженер от голям японски автомобилен производител, който след като видял чипа заявил, че компанията му "не е в състояние да направи такова нещо".
Tesla обаче има сериозен конкурент в лицето на NVIDIA. Нейната AI платформа Drive AGX Pegasus с два Xavier процесора и два графични ускорителя с тензорни ядра може да извършва 320 трилиона операции в секунда (TOPS), докато FSD - само 144 трилиона. Платформата на NVIDIA обаче все още се разработва.