IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кое е по-важно при автомобил на старо - пробег или година на производство?

Германското дружество DEKRA се опитва да даде отговор на този въпрос

Кое е по-важно при автомобил на старо - пробег или година на производство?

В първите три-четири години един нов автомобил, в зависимост от марката и модела, губи половината от стойността си. След това кривата на загубата на стойност става по-равна. Модели от този период са оптимални за тези, които търсят употребяван автомобил с добро съотношение цена-качество и които няма да губят драматично от стойността си.

Един от най-старите въпроси при избора на такъв автомобил е кое е по-важно: изминатият пробег или възрастта на возилото. Според германското дружество за технически прегледи DEKRA отговорът е еднозначен на база събраните от него данни. Средният пробег на един автомобил според DEKRA е 15 до 20 000 километра годишно (освен ако вярвате на показанията на километражите в Горубляне, според които средният пробег е поне наполовина по-малък). Дружеството стига до извода, че ниският пробег при покупката на автомобил на старо е по-важен от възрастта.
   
    
Години/километри
   
      
Защо километрите са така важни? Според DEKRA автомобили, с които е изминат по-голям пробег, показват повече недостатъци, причинени от износване. При автомобили, които стоят паркирани по-дълго време, тенденцията е обратната.

Опасността да се появят недостатъци като износени лагери, е по-висока при автомобили на повече километри. Напуканите уплътнения с лекота могат да бъдат приписани на възрастта, но не са толкова тежък или скъп проблем като недостатъците, възникнали при употреба и съответно повече изминати километри.

Изводите на DEKRA са извлечени от техническите прегледи на около 15 милиона автомобила. При анализа автомобилите са разделени на четири групи: с пробег до 50 хиляди км, 50-100 хиляди км, 100-150 хиляди км и 150-200 хиляди км.

Тук са взети предвид недостатъци, причинени от типичната употреба, включително класиките загуба на масло и разбити лагери. Недостатъци, причинени от лоша поддръжка, включително от износени гуми или пера на чистачките, не са взимани предвид.
  
   
Години/километри
   
     
Но не всички експерти са съгласни с това мнение. Някои от тях твърдят, че въпросът не може да получи толкова прост отговор. Като аргумент те посочват и следните критерии, които трябва да бъдат взети предвид:

Къде и как е каран автомобилът? От значение са не само броят изминати километри. Къде и как са изминати също има значение.

На къси или на дълги отсечки? Километри, натрупани предимно при движение на дълги отсечки, са много по-малко натоварващи за голяма група части в автомобила, от километри, изминати на къси отсечки.
  
  
Години/километри
    
       
Налична ли е сервизна история? Ниският пробег е предимство само когато автомобилът е обслужван редовно. Поглед към добре попълнената сервизна книжка също е важен.

Къде е държан автомобилът, как е каран и какви грижи са полагани за него? Въпросът дали става дума за гаражен автомобил и как е гледан той също трябва да бъде взет предвид. Роля играе и начинът на шофиране на предишния собственик, за който обаче трудно могат да бъдат направени изводи.

Снимки: Autorevue
 

0 от 500