Цените на новите електромобили, особено в компактния сегмент, често надвишават тези на класическите модели с над 10 хиляди евро. При това клиентите се оплакват от недостатъчен пробег с едно зареждане или слабо развита инфраструктура за зареждане. Екологичните бонуси в някои държави омекотяват тази разлика, но цените така или иначе остават високи. Нищо чудно, че дори в развити държави като Германия делът на електромобилите е под два процента.
Когато разгледаме покупката на употребяван електромобил, нещата изглеждат много по-атрактивно. Загубата на стойност според Schwacke е 46,3 процента след три години, което вкарва електромобилите във финансово достъпни региони. Някои модели като Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe и Tesla Model S се продават от повече от пет години.
Да вземем за пример Leaf – най-продаваният електромобил в света. За тригодишен екземпляр в Германия с пробег 35 хиляди километра цената е 18 хиляди евро. Е-Golf струва около 20 хиляди, а BMW i3 – 22 хиляди.
Най-важното обаче е, че употребяваните електромодели са технически по-добри от бензинови или дизелови модели на същата възраст и съответно са по-безопасната покупка.
Причината може да бъде обяснена просто. Електромобилите имат по-слабо износване. Девизът тук е: щом не съществува, не може да се повреди. Няма бутала, няма цилиндри, няма ауспух, няма съединител, няма предавателна кутия, няма стартер, няма водна помпа, няма инжекционна система, няма ремък или верига. Спирачките също се натоварват по-малко, с което те с лекота могат да изминат над 100 хиляди километра.
Повечето електромобили позволяват движение в режим One-Pedal-Driving, т.е. ускорение и забавяне само с педала на газта. Ако той бъде отпуснат, електромоторът започва да генерира енергия, а при този процес автомобилът спира. Тук говорим за рекуперация. С малко упражнение може да управлявате автомобила без да докоснете спирачния педал нито веднъж, поне докато ситуацията не го изисква.
Тук трябва да добавим и че обичайният употребяван автомобил е подложен на риск в зависимост от това кой и как го е управлявал. Отпускал ли е предишният собственик рязко съединителя? Развъртал ли е високи обороти при студен двигател? Всички знаят, че това оставя своя отпечатък.
Затова и един автомобил, шофиран предимно на дълги дистанции, при които работи в оптимална температура, се износва по-слабо въпреки по-големия километраж, който навърта от този, който е каран на къса дистанция до офиса или на пазар.
При електромобилите няма значение дали ще бъдат изминати 2, 20 или 200 километра. Дълготрайността им надвишава с много тази на традиционните автомобили с двигатели с вътрешно горене. Тук можем да добавим и че шофьорите на електромобили често подхождат по-внимателно и карат по-често в икономичен, отколкото в „забавен“ режим. Максималната им скорост често е ограничена на 150 или 160 км/ч.
Критиците на електромобилите често включват акумулаторите в темата за износването и посочват загубата на капацитет на акумулатора след няколко години. Реалността е различна. Почти всички производители дават на акумулаторите си гаранция от осем години, при това не по маркетингови причини. Ако акумулаторът падне под 80 процента от първоначалния си капацитет, клиентът получава нов.
Да, акумулаторните клетки не обичат стреса. Той идва когато се използва бързо зареждане тип CCS с висока мощност при ниски температури. Или пък когато клетките постоянно биват разреждани бързо, например при шофиране с висока скорост по магистрала. Това обаче се случва рядко. Освен това производителите са настроили софтуера и зарядната електроника така, че клетките получават толкова ток, колкото могат да понесат без да бъдат повредени.
Около 90 процента от собствениците на електромобили ги зареждат у дома – от нормален контакт или от Wallbox. По-добра грижа за клетките едва ли може да има.
Колко стрес може да понесе литиево-йонен акумулатор, показа наскоро Tesla Model S на германеца Хансйорг-Еберхард Фрайхер. С нея той измина един милион километра със зареждане почти изцяло на станции Supercharger. Акумулаторът е сменян веднъж на 290 хиляди километра по гаранция, но вторият изпълнява задълженията си и след 710 хиляди километра.
Снимки: Nissan, BMW, Kia