Главният изпълнителен директор на Jaguar Land Rover Ралф Шпет се оттегля от поста си, потвърди самият той пред британски медии. Решението е било обсъдено на 30 януари на спешно свикано заседание на борда.
Роденият в Бавария Шпет е работил 20 години за BMW и за кратко във Ford, преди да поеме ръководството на британската компания
Шпет ще остане начело на компанията до септември, след което ще заеме позиция в управата на индийския гигант Tata Motors, който е собственик на JLR. "За мен бе чест да работя с толкова посветени и креативни хора... Ние издигнахме Jaguar и Land Rover на ново равнище", обяви Шпет.
Германският инженер бе привлечен в компанията от BMW преди точно десет години, непосредствено след като Tata откупи JLR от Ford. По собствените думи на Шпет тогава Jaguar Land Rover бил "на практика фалирал". Благодарение на финансовите инжекции от индия новият шеф бързо обърна нещата. Навреме усетил нарастващия интерес към SUV моделите и потенциала на китайския пазар, Шпет се възползва максимално от тези тенденции и в един момент компанията имаше марж на печалбата над 11 на сто и по оценка на един анализатор от Bernstein Research печелеше средно по 70 000 евро от всеки Range Rover, продаден в Китай.
В един момент компанията е печелела средно по 71 000 евро от всеки продаден Range Rover в Китай, изчислява анализаторът Макс Уорбъртън
Окуражен от това обаче, Шпет реши да инвестира в голям мащаб в създаването на нови модели и построяването на нови производствени мощности. В същото време той подцени ефекта от Дизелгейт и компанията продължи да залага основно на дизелови агрегати. В последните няколко години това сви драстично продажбите й и принуди ръководството да прибегне към масови съкращения. Едва в последните две тримесечия JLR започна полека да се връща към печалбата. Според слуховете обаче тепърва предстоят нови съкращения, както и други мерки за оптимизиране на разходите.
Новият Jaguar i-Pace получи преобладаващо ласкави отзиви и постави компанията на електрическата карта, но продажбите остават далеч от тези на Tesla
Според Auto Express под въпрос е участието на компанията в шампионата Formula E, а творческата агенция Spark 44, собственост на JLR, може да бъде продадена или ликвидирана.
Все още няма никакви индикации около евентуалния наследник на Шпет в JLR. Някои спекулации в британския печат говорят за настоящия шеф на Chrysler Майк Менли, чиято позиция изстива след сливането с PSA Peugeot Citroen.