IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кога да включваме светлините за мъгла?

Правилното използване на светлините подобрява видимостта при лоши атмосферни условия

Кога да включваме светлините за мъгла?

Мъглата често ограничава видимостта под 100 метра, а предписанията на експертите са в такива случаи скоростта да бъде ограничена на 60 км/ч. Мнозина шофьори обаче се чувстват несигурни зад волана и реагират по различен начин. Докато едни натискат спирачката, други продължават да се движат почти необезпокоявано през мъглата.

Шофьорските реакции са толкова различни, колкото и мненията, кога и какви светлини трябва да се използват при движение в мъгла. Кога например могат да бъдат включени предните и задната светлини за мъгла и помагат ли дневните светлини. Експертите на TÜV SÜD в Германия дават полезни съвети за най-сигурното пътуване по пътища с намалена видимост.

мъгла

Често причините за верижни катастрофи при мъгла са едни и същи: прекалено малко дистанция, прекалено висока скорост, надценяване на способностите, неправилно използване на светлините. Такива произшествия се случват не само по автомагистралите, но и по междуградските пътища, дори и в градски условия.

Най-често мъгли се образуват в близост до реки и водни басейни, както и в низините. Затова и водачите трябва да имат предвид възможността от рязка смяна на атмосферните условия именно при движение в такива местности.

На първо място при намалена видимост трябва да се спазва по-голяма дистанция до останалите автомобили на пътя, скоростта да се променя плавно и да се включат фаровете за мъгла, а при нужда – и задната светлина за мъгла. В никакъв случай не трябва да се натискат спирачките рязко, защото така се поставят в опасност движещите се зад нас автомобили.

мъгла

Според изискванията на Закона за движение по пътищата задната светлина за мъгла може да се включва при видимост под 50 метра (чл. 74, ал. 2 ЗДП). При такива случаи скоростта следва също да се намали на 50 км/ч. Забраната за използване на задната светлина за мъгла при видимост над 50 метра не е случайна. Тя свети до 30 пъти по-ярко от задните габарити и при ясно време заслепява движещите се отзад водачи. За ориентир при движение в мъгла служат колчетата встрани от пътя (където ги има), които са разположени на 50 м едно от друго.

Предните светлини за мъгла могат да бъдат включени по-рано и при не толкова лоши климатични условия – според закона "Допълнителни светлини за мъгла може да се използват само при значително намалена видимост поради мъгла, снеговалеж, дъжд или други подобни условия. Тези светлини не може да се използват самостоятелно." (чл. 74, ал. 1 ЗДП). Те осветяват ниско пътя директно пред автомобила, както и широк периметър встрани, което включва бордюрите. Помагат при намалена видимост, но при ясно време използването им може да доведе до глоба.

мъгла

При мъгла, снеговалеж или дъжд по правило трябва да се включват късите светлини – това подобрява видимостта не само за вас, но и за другите шофьори на пътя. В тези случаи дневните светлини не са достатъчни, тъй като задните габарити не са включени.

Използването на дългите светлини при мъгла в повечето случаи е не само безполезно, но и вредно, тъй като водните пръски в мъглата рефлектират високо насочената светлина. Така видимостта намалява допълнително и водачът се ориентира още по-трудно. Полезно срещу мъглата е задействането на чистачките, които ще отмият финия слой влага от челното стъкло, който допълнително затруднява видимостта.

Снимки: TÜV SÜD

0 от 500
  • #7
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Тодор Бенов ( преди 4 години )
    Така като чета този текст ми се струва че е преведен буквално от немски. Всички подробности съвпадат 100% с обстоятелствата по темата важащи в Германия. А дали това и в България така по закон важи не знам.
  • #6
    7 rate up comment 8 rate down comment
    Cancer ( преди 4 години )
    Пропуснали са да напишат за задните светлини, че трябва да се пуснат при дъжд и шофиране по магистрала - защото зад колата се образува облак от водни пръски и е възможно да не те види някой джигит с висока скорост..
  • #5
    18 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    "Според изискванията на Закона за движение по пътищата задната светлина за мъгла може да се включва при видимост под 50 метра" 50!!! 50 50 50 50!!!!!!!!!!!!Запомнете го!!!!!!!! Не когато по новините кажат, че има мъгла или когато видимостта е 1км.
  • #4
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Всичко е такаНе трябва да се бързаНе знаеш какво те очакваЕдна сянка е достатъчна да те завъртиВнимание
  • #3
    12 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    новите лед технологии на задните габарити и стопове са кошмарно ярки и заслепявят пътуващите но държавните регулаторни органи спят пълна глупост е закона да забранява ползването на дневните фарове и да ги описва като фарове за мъгла но това е представителна извадка на матриала в парламента
  • #2
    5 rate up comment 1 rate down comment
    xasan ( преди 4 години )
    рефлектират = отразяват
  • #1
    24 rate up comment 0 rate down comment
    Скрунджо ( преди 4 години )
    Задната светлина я включвам при много лоша видимост, когато се налага да се движа по-бавно. Също я включвам и при добра видимост, ако този зад мен ме заслепява по някаква причина - прекалено силни фарове за мъгла или зле регулирани нормални фарове, както и китайски ксенони без лупи за по 10 лв, светещи с виолетов оттенък.