Беше време, когато турбокомпресорът изглеждаше като истинска мистерия за повечето автомобилисти. В наши дни технологията е вече толкова масова, че всеки има поне обща представа как функционира. Отработилите газове завъртат турбината, тя задвижва нагнетателя, с което количеството въздух при всмукване се увеличава. Така двигателят получава по-висока мощност. Какво е обаче би-турбо системата?
При битурбото два турбокомпресора работят паралелно един с друг. Те са по-малки от единичното турбо. Конструирани са еднакво и на английски се обозначават с Twin-Turbo. Всеки от тях задвижва равен брой цилиндри. Системата работи по-ефективно, а шофьорът не трябва да натиска газта прекалено много.
Една специална форма е последователният (секвенциален) битурбокомпресор. При него нагнетяването не идва от двата компресора eдновременно. Системата включва втория при нужда от повече мощност. В някои случаи първата турбина е малка, за да се развърти по-бързо и да се избегне турбодупката, а втората е по-голяма и осигурява достатъчно налягане за по-високи степени на мощност.
Битурбото намира място предимно в големи и мощни двигатели, независимо дали са дизелови или бензинови. Предимствата са повече от недостатъците, особено когато разглеждаме модерните двигатели.
За разлика от атмосферния двигател, двигателят с турбо нагнетяване може да освободи много повече резерви. В същото време турбодвигателят се нуждае от по-малко гориво. Икономията може да достигне 40 процента. Поради тази причина много производители оборудват двигателите си с турбо.
Емисионните стойности са по-ниски, отколкото при атмосферните двигатели и автомобилите отговарят на по-тежки норми. Това води до по-нисък данък и право на зелен плакет.
Въртящият момент също е по-висок, а в същото време двигателите имат по-лека конструкция. Това се отразява положително на пътното поведение и на спирането.
Недостатъците на битурбо моторите са в по-високата температура на работа. Освен това агрегатите са по-чувствителни към проблеми с омасляването и при замърсявания на сложната изпускателна система.
Снимки: BMW, Mercedes