Кой е създал 4х4 задвижването? По този въпрос се спори ожесточено от години и вероятно ще продължи да се спори. Причината е много проста: невъзможно е да се отговори.
Land Rover Defender е един от най-успешните и славни 4х4 автомобили в историята. Други обаче имат по-съществена роля за усъвършенстването и налагането на технологията
Прекалено много изобретатели са работили по темата независимо едни от други; в прекалено много различни области на автомобилостроенето двойното предаване се появява почти едновременно.
Всъщност първите транспортни средства с 4х4 датират много преди появата на двигателя с вътрешно горене - те са английски парни машини от началото на ХIХ век. При камионите и селскостопанските машини развитието на технологията е далеч по-ранно. Но тук ще говорим най-вече за леките автомобили със задвижване на всички колела.
15-те най-важни 4х4 автомобила в историята:
В края на XIX век младият Фердинанд Порше работи за виенската компания Ludwig Lohner & Co, и специално за парижкото изложение разработва първия в историята хибриден автомобил. Наречен Lohner-Porsche, той има четири електромотора, монтирани във всяка от главините - и съответно притежава задвижване на всички колела. Батериите обаче са ненадеждни и фантастично тежки - цялата кола удря над 4 тона на кантара - и Порше се отказва от идеята.