Изключително рядък ARO 304, возил някога диктатора Никулае Чаушеску, бе продаден на търг от румънските данъчни власти за сумата от 189 000 леи (39 600 eвро). Колата има много любопитна история, не на последно място и защото най-добре запазеният екземпляр от нея всъщност се намира в София.
Най-добре запазеният екземпляр от ARO 304 днес е в София, в гаражите на НСО
Подобно на другите си колеги диктатори от източния блок, като Тодор Живков например, и Чаушеску дълги години ползва като личен транспорт свръхлуксозния за онези години Mercedes-Benz 600 Pullman. В края на 70-те обаче, в духа на налаганата от него националистическа политика, румънският вожд решава да си създаде румънска кола.
Поръчката е възложена на завода за джипове ARO в Къмпулунг, край Арджеш. Предприятието е създадено още през Втората световна война от маршал Антонеску, от 50-те произвежда високопроходими автомобили по лиценз на ГАЗ-69, а след това започва да разработва и собствени модели, и дори ги продава отвъд Желязната завеса - в Италия, Испания, Португалия и Бразилия.
Луксозната машина за вожда е базирана върху обикновеното ARO 243. Компанията от Къмпулунг просъществува до средата на миналото десетилетие, когато бе продадена на "бизнесмен" от кубинско-американски произход. Той се оказа измамник и разпродаде машини и активи, преди да обяви фалит
За нуждите на любимия ръководител в завода вземат стандартната си платформа 243/244 и чувствително я удължават. Таванът също е повдигнат доста и е добавен просторен люк, през който Чаушеску и гостите му да могат да махат на тълпите посрещачи по улиците (според очевидци през 1989 тази кола предизвикала скандал между румънския диктатор и гостуващия Михаил Горбачов - съветският лидер искал да ползва собствената си, специално докарана в Букурещ лимузина, но Чаушеску се заинатил и настоял за румънската кола). Електрохидравличният люк е и най-високотехнологичният компонент в колата, като за създаването му дизайнерът Георге Бачу специално е командирован в Германия да трупа опит в Mercedes. "Накрая просто взех наготово целия механизъм, откарах го в Румъния и го разширих, докато пасне", спомня си Бачу.
Чаушеску и някогашният лидер на ГДР Ерих Хонекер махат на посрещачите в Букурещ
Задните врати са изработени ръчно, под пода е добавена дебела шумоизолация, взети са доста компоненти от други произвеждани в Румъния коли - Oltcit Club и Dacia 1310. Първите две коли, сглобени през 1977-78, са с овални предни светлини. Едната е продадената на търга. Другата, в далеч по-добро състояние, се намира в гаражите на Национална служба Охрана в София - някога била подарена от Чаушеску на Живков. През 80-те от специалния ARO са създадени още две бройки (според някои източници - четири), но те вече имат двойни фарове отпред.
Дебелината на слоя шумоизолация е смайваща
Интериорът е тапициран с кафява естествена кожа, а целият под е покрит с дебел килим. ARO 304 е и първият румънски автомобил с монтиран климатик. За отопление обаче колата отначало разчита на стандартното парно на ARO, което не работи кой знае колко добре, затова по-късно е добавена дизелова печка в багажника, редом с телохранителите на вожда.
В повечето информации за търга ще прочетете, че Чаушеску ползвал колата "за ловни излети", но това не е вярно. ARO 304 няма задвижване на четирите колела и никога не е била пригаждана за пътувания извън асфалта. Под капака е 2.5-литров бензинов мотор с 83 конски сили, свързан с 4-степенна ръчна трансмисия. Заради огромното си тегло колата развива скромните 90 км/ч.
Още снимки на продадената на търг кола на Чаушеску вижте в галерията: