Всеки прост милионер може да си купи Rolls-Royce или Bentley. Но каква кола да избере човек, който владее не само богатствата, но и живота на хората в страната си? Запознайте се с Mercedes-Benz 600 Grosser – любимия автомобил на най-садистичните диктатори в света.
СПИСЪКЪТ СЪС СОБСТВЕНИЦИТЕ му е внушителен и включва стряскащи имена като Мао Дзедун, Ким Ир Сен, Леонид Брежнев, Йосип Броз Тито, Никулае Чаушеску, лидера на червените кхмери Пол Пот, албанския диктатор Енвер Ходжа, императора-канибал от Централноафриканската империя Жан-Бедел Бокаса, диктатора от Уганда Иди Амин, хаитянския тиранин Франсоа "Папа Док" Дювалие, осъдения за корупция филипински лидер Фердинанд Маркос, а също и Фидел Кастро. Тодор Живков също имаше Mercedes-Benz 600. Освен това Grosser бе любимата кола и на покойния Саддам Хюсеин (неговият екземпляр днес е в музея Питърсън в Лос Анджелис). А, и да не забравим също Джеръми Кларксън, създателя на Top Gear.
Германското правителство посрещаше всичките си височайши гости - в случая кралица Елизабет II - именно с Grosser
С MЕRCEDES 600 са се возели също Коко Шанел (нейният автомобил бе купен от Джей Кей от Jamiroquai), Хю Хефнър, Елизабет Тейлър, Аристотел Онасис, Джак Никълсън, японският император, шахът на Иран и Елвис Пресли. Джон Ленън и Джордж Харисън от „Бийтълс“ имаха по един, а след като Ленън се премести в САЩ, Харисън откупи и неговия. Днес известните колекционери Джей Лено и Роуън Аткинсън притежават по един в сбирките си.
ЗАЩО GROSSER E ТОЛКОВА популярен сред могъщите и известните? Обяснението е просто: това е единственият автомобил на Mercedes, създаден, без да се държи сметка за разходите. Всичко в него е замислено да смайва и да потиска конкурентите. Нека се спрем на 10 от причините това да е една от най-забележителните коли в историята.
САМИТЕ РАЗМЕРИ. Този модел е произвеждан между 1963 и 1981 г. в две разновидности – къса база и удължена Pullman версия. “Късата“ е с дължина 5.45 мeтра, а дългата се простира на цели 6.24 метра – малко повече от два оригинални мини купъра, наредени един зад друг. Заради колосалните мащаби дизайнерите на Mercedes трябвало да увеличат с 25% трилъчата звезда на предния капак, за да изглежда пропорционална.
ЦЕНАТА НЕ Е ЗА ПРОЛЕТАРИИ. При дебюта си Grosser струва към 20 000 щатски долара - фантастична сума за онази епоха, в която най-добре оборудваният Cadillac Eldorado едва надхвърля 6000 долара. Днес добре запазен екземпляр (без допълнителна историческа стойност) ще ви струва поне 100 000.
ПОДДРЪЖКАТА. Началната цена направо ще ви се стори скромна на фона на баснословно скъпата поддръжка: само превключвачът на хидравличните прозорци струва 11 200 долара в каталога на Mercedes-Benz. Eдно рутинно сервизно обслужване на Grosser ще ви излезе колкото чисто нова Honda Jazz.
ХИДРАВЛИЧНИ ПРОЗОРЦИ. Колкото по-безшумно, толкова по-луксозно: следвайки този девиз, от Mercedes решават да си спестят бавните и бръмчащи електромотори за прозорците и да ги заменят с изключително сложна хидравлична система, пълна с минерално масло и задвижвана от двигателя. Хидравликата задейства не само прозорците, но и задния капак, седалките и дори шибедаха. Прозорците имат две скорости на движение - при едната се отварят и затварят съвсем бавно, при другата - мълниеносно и с такава сила, че могат да ви отсекат ръката. Налягането в системата е 3200 psi - колкото при промишлена пароструйка.
СПЕЦИАЛЕН ДВИГАТЕЛ. Заради теглото (над 3 тона с пътниците) и енергоемката хидравлика от Mercedes трябвало да разработят изцяло нов мотор за 600 - дотогавашният им най-голям агрегат, 3,0-литровият М189, просто не бил достатъчно мощен. Затова Grosser получил специалния М100, с работен обем 6,3 литра.
ПРЕДПАЗВА ОТ МИНИ. За две десетилетия компанията е произвела едва 2677 бройки от този автомобил. От тях 41 са били фабрично бронирани, но и обикновените версии са доста корави - с дебела ламарина и с шаси от толкова яка стомана, че би издържало и взрив на пехотна мина.
КОМФОРТЪТ. 600 има регулируемо пневматично окачване, което осигурява фантастично гладко возене и през най-лошия терен. Това е и единственият модел на Mercedes от 60-те, ползващ сферични болтове и носачи в окачването. Качеството на материалите е забележително - най-известният реставратор на 600, американецът Карл Мидълхоув, уверява, че никога не е виждал сериозно ръждясала машина.
МОЖЕТЕ ДА ОГЛУШИТЕ ВСИЧКИ. Клаксонът също има две степени, които се превключват от едно лостче до волана. В едната посока е нормален звуков сигнал; в другата обаче се задейства въздушна сирена, способна да оглуши всичко живо в радиус от половин километър.
РЪЧНА ИЗРАБОТКА. Всички детайли в интериора и екстериора са изработени на ръка. Дървото и кожата са индивидуални за всяка отделна кола.
ДИЗАЙНЪТ. Grosser, също като далеч по-популярната „Пагода“, е дело на французина Пол Брак, една от най-забележителните фигури в историята на автомобилния дизайн. След периода си в Mercedes Брак проектира знаменитите свръхскоростни влакове TGV, след това минава през BMW, където създава емблеми като 2000 Turbo, първата Серия 5 и първата Серия 7, поработва и за Peugeot, преди да се посвети на изкуството и да стане един от най-търсените модерни френски художници.
Снимки: Mercedes-Benz