Премиум-горивата са по-скъпи, но пък вероятно дават и повече в замяна, нали така? Те съдържат добавки, които имат различни предимства, и освен това премиум бензините имат по-високо октаново число (100 октана). Производителите обещават по-тиха работа на двигателя, по-малко износване, по-ниски емисии, както и намален разход на гориво.
Германската асоциация на автомобилните клубове ADAC обаче направи измервания и установи, че в повечето случаи твърденията са преувеличени. На някои места в Европа вече не се продава бензин с 95 октана и шофьорите свикнаха с по-високата цена на 98-октановия. Това обаче не носи ползи или предимства.
Същото важи и ако двигателят се нуждае от 98 октана (супер) и зареждате с премиум (100). Допълнителната цена за горивото със 100 октана е в плюс за петролния концерн, не за двигателя. Според теста на ADAC мощността и въртящият момент остават на същото ниво.
Бензиновите модели не стават по-бързи с премиум гориво. Увеличаване на устойчивостта срещу чукане не се забелязва, защото двигателите още от завода са настроени за ниско октаново число, а добавките, които помагат за това, се съдържат и в стандартния бензин.
При дизелите добавките би трябвало да водят до чудеса, ако вярваме на бензиностанциите. В теста на ADAC увеличението на мощността е между 1,6 и 4,5 процента, което не се усеща при шофиране. Чувствително подобрение на вредните емисии също не се наблюдава.
При разхода на гориво се отбелязва намаляване от 1 до 5,6 процента. С оглед на допълнителната цена на премиум-дизела това също не е аргумент за продажба.
Който предпочита да плати допълнително за бутилка вино или добра храна с премиум качество, получава нещо насреща. Парите за премиум горивата обаче не носят реален плюс за шофьорите. Изводът на ADAC е: по-добре инвестирайте в бира и пържола.