fallback

Кога автоматичната скоростна кутия трябва да мине на ръчен режим?

Конструкторите на трансмисии неслучайно са предвидили подобна възможност

Автоматичната скоростна кутия е едно от най-полезните устройства, които някога са изобретени от човека. Нейното внедряване в съвременните автомобили позволява увеличаване на комфорта, улеснява управлението (особено в задръствания) и повишава безопасността. Защо обаче този тип скоростни кутии се нуждаят от ръчен режим за смяна на предавките?

Инженерите, разработили автоматичните трансмисия, умишлено дават възможност на шофьорите да сменят скоростите ръчно. А причината е, че при някои ситуации на пътя, които възникват всекидневно, подобно действие е само в полза на водача на превозното средство.

Задминаване при висока скорост

Преминаването на ръчен режим дава възможност да смяна на предавката за по-бързо задвижване на колата отпред. В случая, трябва правилно да се оцени ситуацията, да се свали една скорост надолу и автомобилът е готов за извърши маневрата. В този случай оборотите на двигателя се намират на предела на работния си диапазон, а въртящият момент е напълно достатъчен, като педалът на газта реагира и на най-лекото докосване. Най-важното в случая е, че отсъства "замислянето" на автоматика, което обикновено продължава около секунда.

Излизане от второстепенен път

Понякога при включването на автомобила от второстепенен в главен път трябва да стане бързо, за да не се създаде опасност от произшествие. И именно паузата, която е нужна на някои от автоматици за сваляне на предавката, може да бъде критична. В подобна ситуация изборът на ръчен режим помага много.

Движение по тежък терен

Автоматичната скоростна кутия има различни режими, които се управляват от електрониката на автомобила. При движение върху пясък или сняг, както и при спускане по наклон, това може да изиграе лоша шега на шофьора. Това се случва при избор на неправилна предавка или в превключване в неподходящ момент. Преминаването на ръчен режим позволява намаляване на натоварването върху трансмисията и удържането на мотора в работен режим на оборотите. Така шофьорът се движи по-лесно и по-спокойно върху лошо покритие на пътя.

Движение върху лед

Ледът също е много опасен за автоматичните скоростни кутии. Често се случва автомобилът да буксува при тръгване на първа предавка, което не е никак приятно за шофьора. Преминаването на ръчен режим и превключването на втора скорост значително улеснява придвижването. При някои трансмисии дори има бутон със снежинка, чието активиране изключва използването на първа предавка.

Изкачване с тежък товар

В тези случаи автомобилът е подложен на сериозно натоварване, което се увеличава допълнително, ако пред него има други бавно движещи се превозни средства. При работа в автоматичен режим скоростта кутия може да се "обърка" и да започне постоянно да сменя предавките в търсенето на оптимален работен режим. Превключването на ръчни скорости позволява да се избегне натоварването върху кутия и да се предотврати нейното преждевременно износване.

Снимка: Motor

fallback
  • #18
    анонимен ( преди 4 години )
    като чета коментариите се сещам за един виц три блондинки си говорят: - Гледах времето и утре го дават да вали много сняг. Втората казала: - И аз го гледах, ама казаха, че ще е 40 C. Третата слушала, слушала и накрая рекла: - Малиии, как ще чистим тоз сняг на таз жега!
  • #17
    ръчката ( преди 4 години )
    Също имам и копче което е за каране на сняг и на лед. Действията на трансмисията се променят и адаптират към средата. Дори и да не го натисна според датчиците за времето и температурата навън реакциите на скоросната кутия се променят. Адаптивна е и се учи от стила на шофиране. Изобщо,който ми приказва,че ръчката била най-доброто не се е качвал на модерен автоматик и приказва наизуст.Само за протокола ще кажа че автоматика ми е Aisin с двоен съединител,а книжка за професионален шофьор имам от 20г
  • #16
    ръчката ( преди 4 години )
    Статията се отнася за миналия век.В момента изброените неща НЕ ВАЖАТ!Автоматиците имат ръчен режим и ако на някой толкова много му липсва ръчката може да си ги сменя скоростите ръчно.При това много по-бързо и без да рита с левия крак по съединителя, защото такъв НЯМА!Та какво му е лошо на автоматиците не разбрах?Още повече,че в момента автоматиците са по-икономични от РТ.До сега само няколко пъти съм превключвал на ръчен режим и то от любопитство,а не от нужда.Имам копче СПОРТ,АУТО,ЕКО,ОФФРОУД.
  • #15
    анонимен ( преди 4 години )
    "Когато си с автоматик ти не шофираш, возиш се! А ако ше се возиш по-добре си наеми шофьор"Пич, по-евтино ми е да си купя автоматик отколкото да си наема шофьор. Много проста нация сме боже....
  • #14
    анонимен ( преди 4 години )
    Ми ти като не си мързелив защо караш кола с ръчни скорости ами не ходиш пеша?
  • #13
    анонимен ( преди 4 години )
    Съвременните турбо бензини дърпат най-здраво при ниски обороти. Примерно 1,5 TFSI 150 PS на VW/Audi е в диапазона 1500-3500 оборота и след това пада надолу.
  • #12
    ОАЕ ( преди 4 години )
    Той дали се сеща не знам, но аз ще ти кажа! Американците са едни от най-мързеливите, ако не и най-мързеливия народ на земята! Не случайно 75% от тях са с наднормено тегло и младото поколение до 30 годишна възраст са негодни за военна служба и за армията щото са лоени топки! Мързи ги едно елементарно движение да направят като да натиснат *** с левия крак и да си мръднат ръката 5 сантиметра! Голяма част са и достатъчно ***, че да не могат и да научат това движение!
  • #11
    анонимен ( преди 4 години )
    ... верно, че сравнително бързо автоматът ще се усети и ще шифтне надолу... ама до следващия завой пак ще е вече на 6-та, ти ще си без мощност и ще си се изнервил от лашкането от 6та до 3та и обратно на всеки завой... и няма автомат, който да остане на нужната 3-4-та по време на този участък - колкото и да е умен и бърз...
  • #10
    анонимен ( преди 4 години )
    абе колкото и да са умни и бързи тези съвременни автоматици, няма как да знаят предварително какво ще искаш да направиш. имам няколко коли - познайте дали скапаните автоматици преобладават - не. другото, което не отчитате е , че авто производителите са принудени от зор по много икономия, така да настройват автоматичните трансмисии, че когато трябва да си на 3-4-та и ти трябват обороти, ти си на 6-та бате бате - минете някой планински път със завои и лек наклон на 5-6-7-*** на автомата дали е ОК ?
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    Много време се смея, когато някой ми каже, какво удоволствие е да сменяш ръчно скоростите. А за статията, вероятно ползват доста стари източници. Съвременните автоматици са доста "умни" и нямат проблем с изброените неща. Даже и снежинка вече никой не слага, от ESP датчиците лесно се познава хлъзгав терен, има сензори за наклона и държи по-ниска предавка при спускане, отчита достатъчно прецизно скороста на натискане на газта и знае колко предавки да свали при изпреварване и т.н.
fallback
Последни