fallback

Кога автоматичната скоростна кутия трябва да мине на ръчен режим?

Конструкторите на трансмисии неслучайно са предвидили подобна възможност

Автоматичната скоростна кутия е едно от най-полезните устройства, които някога са изобретени от човека. Нейното внедряване в съвременните автомобили позволява увеличаване на комфорта, улеснява управлението (особено в задръствания) и повишава безопасността. Защо обаче този тип скоростни кутии се нуждаят от ръчен режим за смяна на предавките?

Инженерите, разработили автоматичните трансмисия, умишлено дават възможност на шофьорите да сменят скоростите ръчно. А причината е, че при някои ситуации на пътя, които възникват всекидневно, подобно действие е само в полза на водача на превозното средство.

Задминаване при висока скорост

Преминаването на ръчен режим дава възможност да смяна на предавката за по-бързо задвижване на колата отпред. В случая, трябва правилно да се оцени ситуацията, да се свали една скорост надолу и автомобилът е готов за извърши маневрата. В този случай оборотите на двигателя се намират на предела на работния си диапазон, а въртящият момент е напълно достатъчен, като педалът на газта реагира и на най-лекото докосване. Най-важното в случая е, че отсъства "замислянето" на автоматика, което обикновено продължава около секунда.

Излизане от второстепенен път

Понякога при включването на автомобила от второстепенен в главен път трябва да стане бързо, за да не се създаде опасност от произшествие. И именно паузата, която е нужна на някои от автоматици за сваляне на предавката, може да бъде критична. В подобна ситуация изборът на ръчен режим помага много.

Движение по тежък терен

Автоматичната скоростна кутия има различни режими, които се управляват от електрониката на автомобила. При движение върху пясък или сняг, както и при спускане по наклон, това може да изиграе лоша шега на шофьора. Това се случва при избор на неправилна предавка или в превключване в неподходящ момент. Преминаването на ръчен режим позволява намаляване на натоварването върху трансмисията и удържането на мотора в работен режим на оборотите. Така шофьорът се движи по-лесно и по-спокойно върху лошо покритие на пътя.

Движение върху лед

Ледът също е много опасен за автоматичните скоростни кутии. Често се случва автомобилът да буксува при тръгване на първа предавка, което не е никак приятно за шофьора. Преминаването на ръчен режим и превключването на втора скорост значително улеснява придвижването. При някои трансмисии дори има бутон със снежинка, чието активиране изключва използването на първа предавка.

Изкачване с тежък товар

В тези случаи автомобилът е подложен на сериозно натоварване, което се увеличава допълнително, ако пред него има други бавно движещи се превозни средства. При работа в автоматичен режим скоростта кутия може да се "обърка" и да започне постоянно да сменя предавките в търсенето на оптимален работен режим. Превключването на ръчни скорости позволява да се избегне натоварването върху кутия и да се предотврати нейното преждевременно износване.

Снимка: Motor

fallback
  • #28
    Тисъна ( преди 4 години )
    Аз съм на 64 И съм с ръчка с много газ...
  • #27
    Спеца ( преди 4 години )
    Автоматика е да се возиш и да ти е айляк , ръчката е за най-запалените фенове , които искат да усещат колата на 100% във всеки момент.И това че е по-трудно е по готино ако си фен.Карал съм всякакви съвременни автомати , но личната ми кола е ръчка и не бих е сменял , може би като стана на 50 ще съм на друг акъл
  • #26
    анонимен ( преди 4 години )
    Стане ли дума за автоматици - един и същи човек пише против тях, защото кара стара кола нов внос и няма пари за нищо друго. Стане ли дума за електрички - един и същи човек пише тук против тях, защото бричката му е ТДИ и мрази всяко друго задвижване. Стане ли дума за японски автомобили - същият пише против тях, защото нищо не разбира от коли. Сетихте ли се кой е? ;)
  • #25
    Анонимен ( преди 4 години )
    Разни хора, разни идеали Бастунчета
  • #24
    Виктор ( преди 4 години )
    Кристиан Менцел от *** Motor und Sport който все пак е състезател каза за автоматика на Ауди преди 7 години че нито веднъж не му се е приискало да превключи той. Сметай сега кво нещо е .Много остарели неща за автомати и от края на 90 те в тази статия.
  • #23
    Пешо ( преди 4 години )
    Всичките ми приятели, които казват че не харесват автоматика или никога не са се качвали, или са карали 20 годишен мерцедес. Предполагам и тука 90% са такива. Аре бегайте пещерняци.
  • #22
    sam ( преди 4 години )
    Купуваш си кола с автоматична скоростна кутия и ставаш като Себастиан Льоб...Една станиолена шапка с датчици на главата дето ти чете нервните импулси и кутията изпълнява....Чета че скоро и във WRC щели да слагат автоматични скоростни кутии...
  • #21
    Петър ( преди 4 години )
  • #20
    анонимен ( преди 4 години )
    Това с ГПС картите и връзката с трансмисията и окачването дори ги има отдавна. Мъчат се да ги докарат нещата, но не става. Не са точни никак нещата, а и ГПС не ти дава 100% точност и се получават разминавания. Освен това е доста скъпо. А за идеална система няма такава измислена. До идеалното се приближават електромоторите на които не са им нужни трансмисии. нямаш превключвания, механични загуби, усложняване и оскъпяване. Имаш една предавка от 0 до безкрай. По-добро от това няма.
  • #19
    анонимен ( преди 4 години )
    Автоматиците се подобриха значително през последните години. Но идеални не са. Неслучайно Мерцедес и други марки вече гледат ГПС картата и радарните сензори, за да могат да превключват повече като човек - предварително, а не постфактум.
fallback
Последни