IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Колко важно е окачването?

Подобно на гръбнак на живо същество то трябва да осигури много важни функции

Колко важно е окачването?

Всеки, който е сядал в автомобил, разчита на това, че техниката му ще го отведе безопасно до крайната цел. Една от най-важните функции е тази на окачването. То трябва да бъде достатъчно стабилно и здраво, за да понесе всички удари, натоварвания и сили, които му влияят. Модерните конструкции нямат носеща рама, а елементите им са закрепени директно за каросерията. Резултатът е самоносещата каросерия.

Пружините и амортисьорите абсорбират една част от силите, които възникват при компресията на колелото. Останалото се поема от окачването. При спиране или ускорение то се накланя или се огъва. Колкото по-висока е масата на автомобила и колкото по-лошо е състоянието на пътната настилка, толкова по-високи са натоварванията. Окачването трябва да поеме и страничните и диагоналните сили, за да се осъществи безопасно пътуването.

При катастрофа шасито – носещата долна част – поема част от енергията на удара. Това важи с особена сила за силите, които възникват отпред и отзад. Колкото по-добре бъдат омекотени те, толкова по-безопасен е автомобилът за пътниците. Тази сила на омекотяване трябва да не позволи на неприятните удари и люлеене при движение по неравен път да достигнат до пътниците. Същото важи и за вибрациите, идващи от двигателя.

Модерното окачване е изработено от пресовани метални части с голяма здравина срещу усукване. Когато не говорим за самоносеща каросерия шасито се състои от заварени или занитени части на носещата рама. Шасито има определени точки за закрепване на каросерията и задвижващите компоненти, които пасват само на този модел. Самоносещата каросерия от своя страна е подсилена във всички важни точки.

Suspension

За да бъде отнета енергията на удара при катастрофа, шасито има зони за огъване. Те се намират там, където не са застрашени пътниците. Каросерията от своя страна образува подсилена капсула.

Всяко окачване надхвърля зададената товароносимост с много. Така то може да компенсира щети, причинени от кратки претоварвания, например при екстремни пътни условия или при удар.

Специални заоблени части на окачването за предния и задния мост поемат насоченото водене на колелата. Към тях се числят стабилизиращите щанги и носачите, които не се нуждаят от обслужване.

Окачването е гръбнакът на автомобила. Автомобили, претърпели по-тежки удари, трябва да бъдат бракувани, тъй като геометрията на окачването е нарушена. Нашият съвет е: не купувайте автомобил, за който имате съмнение, че е претърпял по-силен удар, без до бъде професионално прегледан.

Снимки: Mercedes-Benz

0 от 500
  • #8
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Сигурен ли си, че не може бе дженди? Пусни си търсачката преди да дрънкаш глупости! Оня пък отдолу, който си ти всъщност кви простотии дрънка за японките, че чак си вярва. Били пестели от окачване хахаха, тАпак! Поинтересувай се бе дженди преди да измисляш такива щуротии!
  • #7
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    новата рав4 не може да премине лосовия тест а вие си пишете каквото си искате
  • #6
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Правят, струват, Тойотаджиите винаги завършват с "по-трудно се развалят"! Кой говори за здравина тук? И "новите" Тойоти не се различават. РАВ4 все още изостава забележимо от европейските си събратя.
  • #5
    8 rate up comment 3 rate down comment
    ДМ ( преди 8 месеца )
    Новите модели Тойота са изградени на независимо окачване (нова платформа), така че возенето и устоичивостта на автомобилите им на пътя е доста добра. При по-старите Тойоти окачването е независимо (Камри) и полунезависимо (Корола), но аз е съм забелязал да имам проблеми. Ако човек си кара колата нормално, то няма да има проблеми. Тойотите с това са известни, че имат удобно/комфортна возия и по-трудно се развалят....
  • #4
    8 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Окачването е една от многото причини, поради които не препоръчвам японски автомобили. Без изключение, всички техни представители, които съм карал или в които съм се в возил, имат забележимо лошо окачване, което не държи добре гумите върху асфалта. И това бе е защото не могат, а защото пестят. Което е дори по-лошо. Дори евтини европейски модели имат по-добро окачване.
  • #3
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 8 месеца )
    Ерго, самоносещата конструкция представлява каросерията заедно с директно закрепените към нея силов агрегат, трансмисия и окачване. Аз субективно не харесвам употребеното в статията понятие самоносеща каросерия. Когато става дума по принцип за съвременни леки коли за шаси може да се говори с известна условност, а за рама по-добре да не говори ако искаме да сме технически коректни. Популярното изказване и говорене търпи всичко, включително безпринципно смесване на празни от съдържание понятия.
  • #2
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 8 месеца )
    Разбрахме, че рамата е основа, към която се закрепят частите на превозно средство. Все още се ползва масово при товарните автомобили, при леките автомобили по-рядко. Що е шаси? Шаси означава рамата плюс силовите агрегати като двигател, трансмисия, силово предаване и окачване. При модерните автомобили обичайно нямаме рама и по тази причина и за шаси в тесен смисъл на понятието не е подходящо да се говори. Далеч по-подходящо е да се каже, че става дума за самоносеща конструкция.
  • #1
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 8 месеца )
    Това е полезен текст, който помага за слагане на ред в понятията и обогатяване на автомобилната култура на модерните хора. Налага се обаче и един критичен прочит, доколкото в не всички части на статията са употребени коректните понятия. Нека ползаме най-популярния източник за дефиниране на понятията възможно най-кратко: Що е рама? От нем. 'Rahmen') строит.) Носеща конструкция на сграда или съоръжение, съставена от неподвижно скрепени помежду си греди. Геометрично неизменяеми конструкции!