Кметът на София Йорданка Фандъкова ще предложи увеличаване на данъка за по-старите моторни превозни средства, обяви самата тя на пресконференция днес. Увеличението ще засегне всички автомобили, отговарящи на екологичен стандарт под Евро 5 - тоест произведени преди 2011 година. Това е част от мерките за повишаване качеството на въздуха, уточни кметът.
Предлаганите увеличения в данък МПС и в някои други такси ще донесат на общината около 20 млн. лева допълнителен приход, поясни Йорданка Фандъкова. Като възпиращи мерки за покупката на стари автомобили обаче ефективността им е съмнителна
На практика обаче става дума за нищожни корекции в годишния данък за старите коли, от порядъка на 10-40 лева на автомобил. Дали това може да има възпиращ ефект, да намали трафика и да обнови състава на автомобилния парк, можете да прецените сами. В същото време ще се повиши данъкът и върху новите автомобили, които по правило са с по-голяма мощност.
С промените, направени от финансовото министерство преди година, данък МПС се определя от три компонента: мощността на автомобила в киловати, която се умножава по определен коефициент според възрастта на автомобила (парадоксално най-евтино е да имате кола между 15- и 20-годишна възраст), и после още веднъж се умножава по коефициент според сертификата Евро, който автомобилът покрива. И в трите компонента законът дава на общините доста широки граници, в които те да определят показателите.
Колкото и да е странно, столична община се придържа близо до минималните възможни ставки, независимо, че София е градът с най-претоварения трафик и в същото време - с най-високите доходи.
Какво предвижда предлаганото от Фандъкова увеличение:
- Екокоефициентът за автомобили с Евро 4 (2005-2009) се увеличава от 0.80 досега на 1.00. Това на практика дори не е увеличение - просто досега тези коли ползваха 20% отстъпка от общия размер на данъка, а вече няма да я имат
- Екокоефициентът на колите с Евро 3 (2000-2004) се увеличава от 1.00 до 1.10. Тоест те ще плащат с 10% повече.
- Екокоефициентът на автомобилите с Евро 2, Евро 1 и без сертификат се увеличава от 1.1 досега на 1.4. Тоест колите отпреди 1999 ще плащат с 30% повече спрямо тази година.
Отделно общината ще повиши малко и таксите на киловат мощност:
- Автомобилите над 245 кВт (328 конски сили) ще плащат вместо 2.10 лева на киловат по 2.42 лева. Между другото 2.10 е минималната ставка, допускана от закона. Максималната е 6.30 лева
- Автомобилите между 150 и 245 кВт (201-328 к.с.) ще плащат не 1.60 лева, а 1.84 лева (при максимално допустими 4.80 лева)
- Автомобилите между 110 и 150 кВт (147-201 коня) ще плащат не минималните 1.23 лева на киловат, а по 1.42 лева (при максимално 3.69 лева)
- Автомобилите между 74 и 110 кВт (99-147 коня) ще плащат не 1.10, а 1.21 лева (при максимум 1.62 лева)
При автомобилите с мощност до 99 коня няма промяна.
Mercedes E Class 60 AMG 6.0 V8 от 1993 - представител на съвсем редкия клас автомобили, за които данъкът ще се повиши забележимо
Една бърза сметка показва, че данъкът на типичния замърсител - 15-годишен дизелов автомобил с мощност около 100 конски сили - ще се увеличи с около 17 лева на годишна база.
Относително по-забележим скок ще има само при много стари и много мощни коли - примерно един автомобил от средата на 90-те с мощност над 350 конски сили, плащал досега около 600 лева годишно, занапред би плащал 880. Машините с такива показатели обаче са рядкост.