fallback

София ще бори смога... с 20 лева по-висок данък

Предлаганото увеличение в налога върху МПС изглежда символично

Кметът на София Йорданка Фандъкова ще предложи увеличаване на данъка за по-старите моторни превозни средства, обяви самата тя на пресконференция днес. Увеличението ще засегне всички автомобили, отговарящи на екологичен стандарт под Евро 5 - тоест произведени преди 2011 година. Това е част от мерките за повишаване качеството на въздуха, уточни кметът.

Предлаганите увеличения в данък МПС и в някои други такси ще донесат на общината около 20 млн. лева допълнителен приход, поясни Йорданка Фандъкова. Като възпиращи мерки за покупката на стари автомобили обаче ефективността им е съмнителна

На практика обаче става дума за нищожни корекции в годишния данък за старите коли, от порядъка на 10-40 лева на автомобил. Дали това може да има възпиращ ефект, да намали трафика и да обнови състава на автомобилния парк, можете да прецените сами. В същото време ще се повиши данъкът и върху новите автомобили, които по правило са с по-голяма мощност.

С промените, направени от финансовото министерство преди година, данък МПС се определя от три компонента: мощността на автомобила в киловати, която се умножава по определен коефициент според възрастта на автомобила (парадоксално най-евтино е да имате кола между 15- и 20-годишна възраст), и после още веднъж се умножава по коефициент според сертификата Евро, който автомобилът покрива. И в трите компонента законът дава на общините доста широки граници, в които те да определят показателите.

Колкото и да е странно, столична община се придържа близо до минималните възможни ставки, независимо, че София е градът с най-претоварения трафик и в същото време - с най-високите доходи.

Какво предвижда предлаганото от Фандъкова увеличение:

- Екокоефициентът за автомобили с Евро 4 (2005-2009) се увеличава от 0.80 досега на 1.00. Това на практика дори не е увеличение - просто досега тези коли ползваха 20% отстъпка от общия размер на данъка, а вече няма да я имат

- Екокоефициентът на колите с Евро 3 (2000-2004) се увеличава от 1.00 до 1.10. Тоест те ще плащат с 10% повече.

- Екокоефициентът на автомобилите с Евро 2, Евро 1 и без сертификат се увеличава от 1.1 досега на 1.4. Тоест колите отпреди 1999 ще плащат с 30% повече спрямо тази година.

Отделно общината ще повиши малко и таксите на киловат мощност:

- Автомобилите над 245 кВт (328 конски сили) ще плащат вместо 2.10 лева на киловат по 2.42 лева. Между другото 2.10 е минималната ставка, допускана от закона. Максималната е 6.30 лева

- Автомобилите между 150 и 245 кВт (201-328 к.с.) ще плащат не 1.60 лева, а 1.84 лева (при максимално допустими 4.80 лева)

- Автомобилите между 110 и 150 кВт (147-201 коня) ще плащат не минималните 1.23 лева на киловат, а по 1.42 лева (при максимално 3.69 лева)

- Автомобилите между 74 и 110 кВт (99-147 коня) ще плащат не 1.10, а 1.21 лева (при максимум 1.62 лева)

При автомобилите с мощност до 99 коня няма промяна.

Mercedes E Class 60 AMG 6.0 V8 от 1993 - представител на съвсем редкия клас автомобили, за които данъкът ще се повиши забележимо

Една бърза сметка показва, че данъкът на типичния замърсител - 15-годишен дизелов автомобил с мощност около 100 конски сили - ще се увеличи с около 17 лева на годишна база.

Относително по-забележим скок ще има само при много стари и много мощни коли - примерно един автомобил от средата на 90-те с мощност над 350 конски сили, плащал досега около 600 лева годишно, занапред би плащал 880. Машините с такива показатели обаче са рядкост.

 

 

fallback
  • #9
    1 ( преди 4 години )
    Всички МПС, от най-новите до най-старите, трябва да минат през РЕАЛЕН тест за изгорели газове, ако трябва да доведат чужда агенция да го направи. Тези, които са на газ и на метан да ги мерят и на двете горива и да им вземат средни стойности, а после нека вдгинат данъците дори 2-3 дори 5 пъти, но за замърсяващите, а не само защото са стари. Защото един японски бензин, с 8 свещи и на газ, въпреки че е Евро 3 и е на 20 години, замърсява по-малко от един европейски дизел Евро 5 на 7-8 години!!!
  • #8
    анонимен ( преди 4 години )
    Да бе да и един мармот завива шоколад! Чисто и просто вдигат данъка, за да гепят повече пари. С данъци екология не се прави, а със съвсем други средства. Да предположим обаче, че и с данъци става тази работа, то тя става, но в нормална държава, където корупцията е сведена до минимум. У нас при тази корупция, парите просто ще се откраднат от шайката ГЕРБ и екология йок! Тези изедници вдигат всичко и нищо не правят освен да крадът. Такова крадливо и некадърно правителство не сме имали никога.
  • #7
    Дизеларов ( преди 4 години )
    При предишното "увеличение" данъкът ми падна с 40 лв. Т.е., и да добавят сега 20 лв, все още ще ми е по-нисък данъкът от този през 2017-та. Макар и да не ми е регистриран катализаторът в талона.
  • #6
    behi ( преди 4 години )
    още по-ефективно би било да има "хайки" за филтри без катализатори и ПДФ филтри. При нарушение да се спират от движение моментално, а глобата да е от порядъка на поне 1000 лева
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    Отровихме се от тея стари дизели, трябва 10 пъти да скочи за тези под евро 4!
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    Те ги увеличиха с 10-20 лв. и се подготвяха бунтове, а ако ги увеличат в пъти, не ми се мисли. Добре прави Данчето, увеличава постепенно.
  • #3
    Бръм ( преди 4 години )
    За да се почисти въздуха не е важно колко ти е данъка, а как минаваш на ГТП и защо там се допуска да минават коли пред разпад.....
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    е те пак ги увеличиха с 12 лева... за замърсяващите стари премиуми трябва да се увеличи в пъти, не с 10%, и да се повиши драстично еко таксата за първа регистрация, за да не дойдат всички миризливи стари дизели от западна европа
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    Миналата година нали увеличиха данъците, колко се прочисти въздуха следствие на това? Журналисти, защо не питате?
fallback
Последни