IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Китайски производители започват да фалират

Lifan повлече крак, а други компании са на път да я последват

Китайски производители започват да фалират

Преди десетина години най-продаваните автомобили в Китай бяха на чуждестранни производители, но това се промени. Местните производители започнаха да правят по-качествени, по-съвременни и по-безопасни коли коли, което съответно се отрази и на цената им. И така вместо да си купи Geely или Great Wall, средностатистическият китаец избира Buick или Volkswagen.

Какво се промени в последно време? На първо място, през 2018 г. пазарът в Китай за първи път от 28 години започна да пада. Вярно, само с 2,8%, но пък при местните марки то беше 8,0%. А някои от тях вече са на ръба на фалита и вероятно няма да оцелеят.

lifan

Първата от тях е Lifan, която обяви големи амбиции и се беше поставила за цел да превземе и други пазари освен вътрешния. През 2018 г. обаче марката е продала едва 58 000 нови коли в родината, което е слаб резутат на фона на пазар от 28 млн. годишно. Така Lifan става първата жертва на кризата от последните няколко месеца, като според експерти, няма да е единствената. А причината е, че пазарът е достигнал върха си и вероятно ще остане на тези нива и дори ще продължи да се стеснява.

Продажбите на марката в Китай вече са спрени, потвърдиха от местната Асооциация на автопроизводителите (CAAM). През септември своите нови собственици са намерили 123 коли на Lifan, а през октомври - 6. По принцип именно през тези два месеца местните дилъри записват най-много продажби за годината.

Lifan

Според медиите в Китай, в крайно тежко положение се намират още марките Haima и Brilliance. Първата има огромни задължения и вече не може да обслужва кредитите си, като скоро ще обяви фалит. През есента и лятото компанията е продавала по едва 1000-1500 автомобила на месец, което е смешно за толкова голям пазар.

Що се касае до Brilliance, то според най-оптимистичните прогнози компанията ще завърши годината с 30 000 продажби. За сравнение, през 2013 г. те са били близо 200 000, като тогава се твърдеше, че това е слаб резултат. Със сегашните си продажби и тази марка изглежда обречена.

Експертите смятат, кризата удря тези, които са сбъркали - с цени, качество и аскортимент. В същото време печелят други, които са хванали тренда. Компании като Geely, Changan и Haval усетиха, че интересът към кросоувърите се повишава и се възползваха от това, като продават по над милион коли на година. Geely, например, без проблеми задмина  по резултати Buick и Toyota, като ръстът на продажби през 2018 г. е 11,8%, а общият тираж достига 1 380 000 бройки.

Оказва се, че решението на някои производители да заложат на автомобили със съмнителни качество, тъй като дори клиенти с по-малки финансови възможности бягат от тях. И така в китайската автомобилна индустрия оцеляват само най-силните. А падението на Lifan е само началото.

Снимки: Lifan, Geely

 

 

0 от 500
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    333 ( преди 8 месеца )
    Всички ще фалират. Не само Китай и не само автомобилните компании. Логически е сбъркано общество, чиято икономика се основава на ръст всяка година. Не може да се расте до безкрайност. Само слепците и лудите не го виждат.
  • #5
    13 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Нормален процес. Същото се е получило и в САЩ и Европа след изобретяването на автомобила, когато се пръкват десетки компании. Само способните и смислените са оцелели. Същото ще стане и с електрическите. В момента сульо и пульо се опитва да прави електромобили, но освен Тесла и може би 1-2 китайски компании, другите ще изчезнат или ще бъдат придобити.
  • #4
    5 rate up comment 12 rate down comment
    .. ( преди 8 месеца )
    Чакайте вие да фалира Китай, чакайте. Сигурно и това ще стане, не знам, но много преди това ще фалират зад океана. Знаете колко от световните автомобилни производители (а и не само автомобилни) са с Китайско участие. Истината е, че парите вече са в китайците, но на чичо Сам това не му харесва и не го признава.
  • #3
    20 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    "Оказва се, че решението на някои производители да заложат на автомобили със съмнителни качество, тъй като дори клиенти с по-малки финансови възможности бягат от тях. " Ко?
  • #2
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Hans ( преди 8 месеца )
    няма да ги огрее краварите
  • #1
    4 rate up comment 4 rate down comment
    112 ( преди 8 месеца )
    Време беше ...