Преди десетина години най-продаваните автомобили в Китай бяха на чуждестранни производители, но това се промени. Местните производители започнаха да правят по-качествени, по-съвременни и по-безопасни коли коли, което съответно се отрази и на цената им. И така вместо да си купи Geely или Great Wall, средностатистическият китаец избира Buick или Volkswagen.
Какво се промени в последно време? На първо място, през 2018 г. пазарът в Китай за първи път от 28 години започна да пада. Вярно, само с 2,8%, но пък при местните марки то беше 8,0%. А някои от тях вече са на ръба на фалита и вероятно няма да оцелеят.
Първата от тях е Lifan, която обяви големи амбиции и се беше поставила за цел да превземе и други пазари освен вътрешния. През 2018 г. обаче марката е продала едва 58 000 нови коли в родината, което е слаб резутат на фона на пазар от 28 млн. годишно. Така Lifan става първата жертва на кризата от последните няколко месеца, като според експерти, няма да е единствената. А причината е, че пазарът е достигнал върха си и вероятно ще остане на тези нива и дори ще продължи да се стеснява.
Продажбите на марката в Китай вече са спрени, потвърдиха от местната Асооциация на автопроизводителите (CAAM). През септември своите нови собственици са намерили 123 коли на Lifan, а през октомври - 6. По принцип именно през тези два месеца местните дилъри записват най-много продажби за годината.
Според медиите в Китай, в крайно тежко положение се намират още марките Haima и Brilliance. Първата има огромни задължения и вече не може да обслужва кредитите си, като скоро ще обяви фалит. През есента и лятото компанията е продавала по едва 1000-1500 автомобила на месец, което е смешно за толкова голям пазар.
Що се касае до Brilliance, то според най-оптимистичните прогнози компанията ще завърши годината с 30 000 продажби. За сравнение, през 2013 г. те са били близо 200 000, като тогава се твърдеше, че това е слаб резултат. Със сегашните си продажби и тази марка изглежда обречена.
Експертите смятат, кризата удря тези, които са сбъркали - с цени, качество и аскортимент. В същото време печелят други, които са хванали тренда. Компании като Geely, Changan и Haval усетиха, че интересът към кросоувърите се повишава и се възползваха от това, като продават по над милион коли на година. Geely, например, без проблеми задмина по резултати Buick и Toyota, като ръстът на продажби през 2018 г. е 11,8%, а общият тираж достига 1 380 000 бройки.
Оказва се, че решението на някои производители да заложат на автомобили със съмнителни качество, тъй като дори клиенти с по-малки финансови възможности бягат от тях. И така в китайската автомобилна индустрия оцеляват само най-силните. А падението на Lifan е само началото.
Снимки: Lifan, Geely