Продажбите на електрически автомобили спаднаха за първи път, откакто се води статистика за тях, съобщава в своя доклад компанията за изследване на пазарите Sanford C.Bernstein. Това се е случило през юли, като намалението е с цели 14% - до 128 000 единици.
Основните причини за това са намаляването на държавните субсидии за коли на ток в Китай, който е и най-големият пазар на тези превозни средства. През 2018 г. в тази страна са продадени 1,3 млн. електромобила, а в останалия свят - малко на 2 млн. Като цяло властите в Китай за последното десетилетие са отпуснали 60 млрд. долара за субсидиране и развитие на коли на ток, но през юни тази програма е сериозно орязана.
Помощта, която държавата дава за електромобил с пробег до 400 км е намалена 2 пъти - от 7400 долара на 3700 долара. Субсидия вече получават единствено колите с пробег до 250 км, а не до 150 км, както беше досега. Освен това, през 2020 г. всички субсидии за електромобили в Китай ще бъдат спрени.
Анализаторите посочват, че като цяло пазарът на електромобили за първите 6 месеца на 2019 г. се е увеличил с близо 30%. Този ръст донякъде се дължи на бума на продажбите на коли на ток в Украйна, където за полугодието са продадени 5000 нови коли на ток. Това е с 47% повече от цялата 2018 г. Причината за увеличеното търсене е конфликтът с Русия, който доведе до увеличаване на цените на петрола. Украинците са принудени да търсят нови решения и едно от тях са именно електромобилите.
Снимка: Electrek