Колкото повече електромобили пътуват по пътищата, толкова по-важен става въпросът за безопасността при удар. Възпламенява ли се акумулаторът например? Краш-тестове на експертната организация Dekra в Германия дава отговори на някои въпроси.
Специалистите на Dekra и университета от Гьотинген изпробваха едно Renault Zoe и три Nissan Leaf. Ударите в стълб симулираха инцидент в дърво, а скоростта бе далеч над стандартните за краш-тестовете. Изводът на изпитателите е, че електромобилите не отстъпват в безопасността си на своите конвенционално задвижвани събратя.
В три от четирите краш-сценария експертите удариха електромобилите странично в стълб. Renault Zoe с 60 км/ч, Nissan Leaf (2010-2017) – с 60 и още веднъж със 75 км/ч. Последва и челен удар на Nissan Leaf със скорост 84 км/ч.
При ударите високоволтовата система на автомобилите изключи надеждно и в четирите случая. Въпреки масивната деформация на акумулаторите до пожар също не се стигна. Според експертите при страничен удар с такава скорост за пътниците няма да е лесно да оживеят. Това важи обаче за всички видове автомобили, независимо от задвижването.
Според Маркус Егелхаф от Dekra, няма причина в електромобил да се чувстваме по-малко защитени, отколкото в нормален автомобил. Целта на проучването бе да се оптимизира защитата на пътуващите и тяхното спасяване. Затова в края на всеки тест са направени опити с какви средства най-добре могат да бъдат извадени пътуващите.
Тъй като често се говори за проблеми при гасенето на горящи акумулатори, е изпробвана и така наречената „пика за гасене“. С нейно помощ пожарникарите могат да атакуват директно акумулатора. Така гасенето се извършва вътре в акумулатора, а разширяването на горенето се ограничава в зародиш. Първите опити са позитивни, но са нужни още изследвания, твърдят от Dekra.
Като цяло спасителните действия могат да бъдат извършени също толкова бързо като при конвенционално задвижваните автомобили. Опасност няма и за оказващите първа помощ.
Снимки: Dekra