Южнокорейският автомобилен производител Hyundai разработи нова система за активно намаляване на шума, която успешно се бори срещу външните звуци, които проникват в салона при шофиране. Нейните сензори и софтуерът откриват и анализират сигналите по-бързо, като намаляват средното ниво на шум с 3 децибела.
Разработването на системата RANC (Road Noise Active Noise Control) и нейната комерсиализация отнеха 6 г. Hyundai бе подпомогнат в това от учени от Корейския институт за усъвършенствани технологии, а служители на Harman се включиха във фазата на адаптиране към масовото производство. Компанията има патенти в Корея и Северна Америка за местоположението на сензорните системи и алгоритмите за избор на сигнал за заглушаване.
Чрез използване данните от акселерометъра, RANC изчислява параметрите на вибрационното натоварване, а централният компютър анализира шума, идващ от пътя. Изчисляването и предаването на сигнала към цифровия сигнален процесор, който изпраща звукови вълни в противофаза през високоговорителите, отнема 0,002 сек. За сравнение, на настоящата система за активно намаляване на шума й трябват 0,009 сек. Освен това анализът се извършва в реално време отделно за водача, пътника до него и седящите отзад.
Средното ниво на шума се намалява с 3 децибела - компанията посочва, че това е половината от стойността, фиксирана в автомобила без използването на RANC. В бъдеще южнокорейците искат да разширят технологията до модели с електрическо задвижване или на водород. Освен това системата ще помогне да се снижи масата на тези автомобили чрез намаляване броя на звукоизолиращите материали.
Снимки: Hyundai