Всяка автомобилна компания си има един-два модела, с които е уцелила слабото място на клиентите и които винаги ще са неин символ. За Ford това е античният Model T. За Volkswagen - Beetle и Golf. За Peugeot това бе 205, която господстваше по шосетата и в ралитата през 80-те години. Но сега французите правят много сериозен опит да сменят символа си. Запознайте се с новото Peugeot 208.
205 E МОЖЕ БИ НАЙ-ОБИЧАНОТО Peugeot в историята. И е обичано най-вече заради пътното си поведение. 208 залага на нещо съвсем различно: на външния си вид. Това изобщо не е лишено от смисъл в епоха, в която 62% от клиентите се вълнуват единствено от дизайна.
208 продължава характерния стил, наложен вече с 3008 и с 508 - с преливащи се линии, агресивни тройни светлини и една ефектна ивица от тъмен пиано лак отзад.
Задницата на тази кола е като автомобилния еквивалент на Дженифър Лопес: никой не би могъл да й каже "не". За предницата чухме по-разнообразни мнения, но това е очаквано. Отзад 208 е проектирано само от дизайнерите. Отпред са се намесили и новите изисквания на Европейския съюз за защита на пешеходците.
Като цяло дизайнът е въпрос на вкус. Но като всички българи и ние смятаме своя за безукорен, затова смело ще кажем, че това е най-привлекателната кола в своя сегмент.
НЕ БИВА ОБАЧЕ ДА ОСТАВАТЕ с впечатлението, че 208 е само едно хубаво лице. Това е високотехнологичен продукт, с безброй интересни новости. А една конкретна негова версия е исторически скок за цялата група Peugeot-Citroen. 208-e е първият чист електромобил на французите.
В момента има две успоредни тенденции при електрическите модели. Някои компании, като Volkswagen и Mercedes, ги създават в отделни нови семейства. Други, като BMW, предпочитат да предлагат електрически версии на нормалните си модели. Такъв е и подходът на Peugeot. 208-e е почти неотличимо от стандартното.
От Peugeot се кълнат, че електрическото 208 е също толкова пъргаво, колкото и обикновеното, защото по-високото тегло се компенсира от по-ниския център на тежестта, заради батерията в пода. И до голяма степен е точно така. Това е учудващо весела кола. Само в някои завои с повечко газ ще усетите, че носите 300 килограма допълнително.
ТРИСТА КИЛОГРАМА може да ви се стори много, но всъщност в електрическия свят е нещо като категория перо. Французите съзнателно са избрали батерия със среден капацитет - 50 киловатчаса, за да намалят цената и да гарантират, че малката им градска кола няма да потъва в асфалта от собствената си тежест.
Електромоторът дава еквивалента на 136 конски сили, ускорението от 0 до 100 км/ч отнема едва 8 секунди. Пробегът с едно зареждане е 450 километра по стария тестов цикъл (който е пълна измишльотина), и 340 километра по новия. В истинския живот можете да разчитате на около 300 километра, което е доста добре.
Изобщо всичко е чудесно, с едно миниатюрно изключение - цената. 208-е започва от 64 000 лева, точно два пъти над стандартен модел със същото оборудване. Във Франция, където държавата ще поеме 6300 евро от тази цена, това не е проблем. В България ви остава само утехата, че няма да бълвате отровни газове в атмосферата. Което не значи, че няма да ги дишате, разбира се.
ЗА ЩАСТИЕ МОЖЕТЕ ДА ИМАТЕ 208 също с бензинов мотор и даже - ще ви го прошепнем само на ушенце - с дизел. Дизеловият агрегат е с обем 1.5 литра, със 100 коня мощност и спокойно харчи под 5 литра на сто. Но понеже дизел е мръсна дума, преминаваме направо към бензините.
1198 куб. см работен обем 130 к. с. максимална мощност 230 Нм макс. въртящ момент 8.7 секунди 0-100 км/ч |
Те са три варианта на един и същи мотор, с обем 1.2 литра. Най-слабият е с твърде скромните в наши дни 75 коня. Но понеже самата кола е доста лека, едва 1020 килограма в този вариан, агрегатът се справя прилично. Все пак препоръчваме по-мощните версии, със 100 или 130 коня. Към тях можете да поръчате и 8-степенен автоматик от Aisin.
Цените вървят от 24 000 лева за базова кола с най-слабия бензин, до 41 500 за най-мощния с пълния набор оборудване.
А той е наистина пълен. 208 е също толкова революционно отвътре, колкото и отвън. Материалите и качеството на изпълнение са нещо невиждано в този сегмент. Екстрите се простират от безкабелно зарядно за телефон до многоцветно амбиентно осветление - все неща, които допреди няколко години откривахме в коли като S-класата. Прословутият iCockpit на Peugeot се запазва като концепция, но в по-високите версии получава и много свеж на вид 3D ефект. Който за съжаление трудно ще видите от видеозапис, но на живо е наистина атрактивен.
СЕНЗОРНИЯТ ЕКРАН на мултимедията е с доста по-висока резолюция и по-красиви графики отпреди. Все пак бихме предпочели да имаше и старомодни бутони за управление на климатика. Не сме големи почитатели и на твърде умаления волан. Да очаквате обратна връзка от това нещо е като да очаквате ответни чувства от платена компаньонка. Все пак тук този волан е доста по- на място, отколкото в по-големите модели. 208 не е първенец по динамика, но завива прецизно и дава много сцепление.
Седалките са отлични, мястото отпред е предостатъчно. Отзад също, макар че хората над метър и деветдесет ще развият интимна връзка с тавана. За компенсация те получават цели два USB порта за задната седалка. Отпред също са два - единият USB-C стандарт, другият - USB 3.0.
Багажникът с 311 литра обем не е зле, макар да отстъпва с цели 80 литра на основния конкурент Renault Clio. Но това са две различни философии за малката градска кола. Едната предлага практичност и покрива всички семейни нужди. Другата... Другата просто се харесва.
Още снимки от тест-драйва на Peugeot 208 и 208-e можете да видите в галерията: