Винаги сме харесвали компактните градски коли - те са едноврементно скромни, достъпни и очарователни. И обикновено са доста по-забавни за каране от досадните кросоувъри, които идват да ги изместят.
Но още е рано да ги оплакваме. B-сегментът в Европа си е съвсем жив - и за доказателство сред петте най-продавани коли година три са суперминита - Polo, Clio и Fiesta.
Днес ще сверим часовниците с двама нови кандидати за слава в този клас: четвъртото поколение на Suzuki Swift, и изцяло промененият Citroen C3.
ДИЗАЙНЪТ
Това е вероятно най-важният фактор за клиентите, и едва ли ще ви учуди, че по него сме склонни да отдадем предимство на французите.
C3 е откраднал външния вид на по-големия C4 Cactus, който си има и почитатели, и врагове - но никой не отрича, че поне се отличава от останалите.
И тук можете да поръчате прословутите Airbumps - капсули от полиуретан, които едновременно придават по-весел вид на кола и я пазят от влудяващите дребни градски одрасквания. Дори и пластмасата да пострада, ще ви струва едва около 40 лева да подмените цялото пано, без да се срещате отблизо с онези съвременни вампири, автобояджиите.
C3 ви дава и много опции да си играете с цветовете - на паната, на огледалата, на покрива.
На този фон новият Swift изглежда по-скромен. Той е запазил характера на старото поколение, със снижаващия се покрив и задни колони, които го карат да изглежда, сякаш се носи във въздуха. Задните врати с прикрити дръжки са добро решение, харесва ни и усмихнатата предна решетка. Но като цяло това Suzuki е като всяко друго Suzuki - можете да го наречете симпатично, но не и красиво.
ДВИГАТЕЛИТЕ
Японците са ни улеснили живота с избора - Swift върви само с два мотора. Базовият е атмосферен едно и две бензин, икономичен, но малко заспал. Ние препоръчваме нашия тестов BoosterJet - трицилиндров турбобензин с един литър обем, който е несравнимо по-жизнерадостен и пъргав. И двата можете да поръчате с така наречената мека хибридна система, както и със задвижване на четирите колела. Ако не искате ръчка, избирате между CVT, което е отчайващо, и 6-степенен автоматик от Aisin, който е съвсем приличен.
При Citroen изборът е между 1.2 бензин и 1.6 дизел, но с различни степени на мощност. На всяка цена избягвайте базовия атмосферен бензин, който е безсилен като извънпарламентарна опозиция.
Ние тестваме варианта с турбо и 110 коня, който също не е кой знае каква фурия, но все пак позволява спокойни изпреварвания. Голямата новина е, че роботизираната скоростна кутия на Peugeot-Citroen - това престъпление срещу радостта в живота - най-после си е заминала и тук можете да получите същия 6-степенен японски автоматик, като при Swift.
НА ПЪТЯ
Старото поколение на Suzuki бе едно от най-веселите за каране суперминита и с радост бързаме да ви кажем, че това не се е променило. Swift е директен, сменя посоката с ентусиазъм и се усеща удивително лек, за което има една много добра причина: той наистина е лек. Базовата кола е едва 840 килограма - с почти 300 по-малко от актуалния Opel Corsa. Нашата тестова тежи 875 кг. Това обяснява и динамиката, и факта, че това е един от съвсем малкото автомобили, при които реалният разход е близък до този в брошурата. В нашия случай - малко над 5 на сто в смесен цикъл.
C3 не е чак от дебелаците в сегмента, и все пак добавя още двеста килограма на кантара, които се усещат. Но динамиката никога не е била основна цел на французите тук - те са се опитали да направят автомобила комфортен и отпускащ, а не помпащ адреналина.
ВЪТРЕ
Този подход на Citroen си личи и от интериора - с познатите от Cactus широки кресла, които ние доста харесваме, и с множество други свежи решения. Любопитна новост е вграденият в колата видеорегистратор на предното стъкло, която автоматично може да върне до 30 секунди назад при злополука и да ви осигури доказателствен материал. А извън това става и да си правите забавни селфита. Почти всички функции се командват от 7-инчовия тъч скрийн, което допринася за по-изчистен вид на таблото, но не е много удобно в движение.
При Suzuki тайно се надявахме да видим свежия дизайн от Ignis, но вместо това получаваме скуката от Baleno - с твърди пластмаси и 50 нюанса сиво. За компенсация всичко се управлява лесно и интуитивно.
ПРАКТИЧНОСТТА
C3 е станал с пет сантиметра по-дълъг от предишното поколение, което дава прилично пространство за пътниците отзад и 300-литров багажник.
Swift е цяла педя по-къс, което не си личи много в купето - мястото е горе-долу същото, но ограничава багажника до 265 литра, което е слабичко дори за този клас.
ЦЕНАТА
Казахме, че суперминитата са достъпни като цена. Но и тук напоследък се вихри сериозна инфлация - наскоро тествахме едно Clio за почти 40 хиляди лева.
Suzuki и Citroen си остават сред по-разумните предложения. C3 започва от едва 20 000 лева, но за слаботелесния атмосферен бензин и без дори климатик. Тестовата ни кола вдига летвата на 26 хиляди, и то без някои допълнителни опции.
При Suzuki долният праг е 24 000 лева, но той вече включва датчик за гумите, климатик, USB и Bluetooth, кожен волан и 6 въздушни възглавници.
Най-високото ниво с този двигател и ръчни скорости ще ви излезе 30 хилядарки, което включва адаптивен круиз контрол, навигация, камера за обратно виждане, подгряване на седалките, автоматични дълги светлини и 16-цолови алуминиеви джанти.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Коя от двете е по-добра? Това всъщност зависи от вас. Ако искате стил и удобство, C3 е изгодно предложение. Ако искате пъргавина и удоволствие от карането, тогава изберете Swift. Макар че на ваше място бихме почакали да се появи спортната версия със 140 коня.
Suzuki Swift
998 куб. см работен обем
112 к. с. максимална мощност
170 Нм максимален въртящ момент
Citroen C3
1199 куб. см работен обем
110 к. с. максимална мощност
205 Нм максимален въртящ момент