Историята на автомобила продължава вече 134 години - от онзи септемврийски ден на 1885, когато Карл Бенц най-после завършил работата по своя Benz Patent Motorwagen. Но между онази първа серийна кола и днешните модели няма особени прилики: още десетки ключови открития трябва да бъдат направени през годините, за да придобият автомобилите вида, който познаваме днес.
Първият автомобил в историята: Benz Patent Motorwagen, изложен днес в посетителския център на Mercedes в Зинделфинген. Снимка: КОЛЕЛА
Някои от тези изобретения, както и техните автори, са добре познати на широката публика: като Николаус Ото и неговия бензинов двигател, Рудолф Дизел, който създаде дизеловия, или инженерите на Toyota, направили първия масов сериен хибрид. Но историята на много други компоненти, които днес приемаме за даденост, си остава слабо позната. В три последователни статии Automedia.bg ще разкаже за хората и компаниите, стоящи зад тях.
Най-важните автомобилни изобретения, I част:
Холандските братя ковачи Хендрик и Якобус Спайкер се насочват към производството на карети и оттам - към автомобилите. През 1903 се появява техният състезателен модел Spyker 60 HP, признат днес за първия модел със задвижване на четиите колела в историята. Технологията впоследствие се налага в камионите (Oshkosh и Dodge) и във военните автомобили, начело с легендарния Willys Jeep.
Първият лек автомобил с 4х4 e английският Jensen FF (със система, разработена от производителя на трактори Ferguson). През 1974 Subaru най-после прави задвижването на четирите колела общодостъпно със своя модел Leone.