IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобилите все още са 2 пъти по-скъпи

Настъпването им на пазара става по-бавно от очакваното

Електромобилите все още са 2 пъти по-скъпи

Електромобилите продължават борбата за клиенти, като това се дължи и на натиска за намаляване на вредните емисии, който оказват властите и еколозите върху производителите. Този процес обаче не се развива с такива темпове, с каквито мнозина искат. И причината не е в това, че инфраструктурата за колите на ток все още не е готова или че пробегът им все още е малък, а зареждането отнема прекалено много време. Главният фактор си остава цената!

Европа - скъпо, скъпо и скъпо

Експерти на агенцията JATO Dynamics са проучили цените на автомобилите в 43 страни от цял свят и са пресметнали средната им стойност. Тя е 29 493 щатски долара, докато при електромобила е с 81% повече. Пазарът в Европа е на второ място след Китай по покупки на коли на ток и въпреки, че в повечето държави има бонуси и стимули при тяхното закупуване, дялът на електромобиите е едва 1,9%.

JATO Dynamics

Ако се гледа само европейския пазар (с Израел и Турция), се получава, че средната цена на автомобил с двигател с вътрешно горене е 34 000 долара. Що се касае до тази на електромобилите, тя варира от 35 000 до 103 000 долара.

Разбира се, в много държави може да се купи компактното Renault Zoe дори за под 25 000 евро, но основните потребители на автомобили на ток са скандинавските държави, където се плащат огромни данъци и такси. Например, електромобил в Норвегия излиза 2,5 пъти по-скъпо от Гърция. И в крайна сметка, в 15 държави в Европа дори Zoe струва повече от автомобил с двигател с вътрешно горене.

Зад океана - същите закони

Някой може да си помисли, че в Северна Америка ситуацията е различна и местният автопарк е по-скъп заради изобилието от пикапи и кросоувъри. Средната стойност на автомобилите е 35 614 долара. Но дори най-популярният електромобил на пазара - Tesal Model 3 струва 47 467 долара. А най-достъпният е Nissan Leaf - 32 506 долара, но в САЩ и Канада малки градски електромобили не се продават.

JATO Dynamics

Огромна разлика се забелязва и в Латинска Америка, където пазарът по правило се състои от достъпни автомобили, произвеждани в страните от региона. Тяхната средна стойност е 20 812 долара, докато електромобилите струват близо 2 пъти повече - 38 580 долара. Картинката в Индия е сходна - при 12 500 средна цена на стандартен автомобили, колите на ток струват средно 37 000 долара.

JATO Dynamics

В развити държави като Австралия и Нова Зеландия разликата не е чак такава. Колите с двигател с вътрешно горене струват 30 839 долара средно, докато тези с електомотор - 37 661 долара. В Южна Африка обаче предлагането на коли на ток е малко и затова те струват доста - 47 000 долара срещу 27 000 долара за стандартен модел.

Най-голямата разлика е в Индия и Русия

Това се дължи на малкия избор на електромобили, който пазарите в двете държи предлагат. В Русия се продава единствено Jaguar I-Pace, като се приемат и поръчки за Porsche Taycan. Тези два модела обаче са доста скъпи - съответно 97 380 и 122 500 долара. 

Jaguar I-Pace

Пазарът в Индия пък предлага най-ниската средна стойност на нов автомобил, тъй като в страната се произвеждат, а и продават масово малките и скромни модели на Tata и Maruti Suzuki. Средно нова кола с двигател с вътрешно горене струва 12 500 долара, докато електрическият Hyundai Kona се предлага за 3 пъти повече - 37 000 долара.

Надеждата е в Китай

Първата държава, в която електромобилите действително могат да превземат сериозна част от пазара, е Китай. Тук преминаването на коли на ток се поддържа от държавни програми и се превръща в един от основните стълбове на местната икономика. Наскоро властите дори позволиха на Tesla да построи собствен завод, в който Китай няма участие. А такова нещо досега не се беше случвало - всички предприятия на чужди производители в страната са поне с 50% участие на китайски фирми.

JATO Dynamics

Освен това, в Китай не действат толкова високи стандарти за безопасност като в САЩ, Япония и ЕС, което позвоява продажбата на много евтини електромобили, създадени за местна употреба. Затова и в страна се наблюдава обратната ситуация - при средна цена на автомобили от 26 715 долара, редица електромобли струват по-малко. Например, кросоувърът BYD Yuan се продава за 15 279 долара, а компактният хечбек Chery EQ1 за 20 260 долара. В същото време Model 3 на Tesla, който все още се внася отвън, се продава за 69 000 долара, докато в Щатите струва 47 000.

Как ще се промени ситуацията?

Вече е ясно, че цените на електромобилите няма да паднат толкова рязко. Например, голямата надежда на концерна Volkswagen - хебекът ID.3 в по-високо оборудване, ще се продава за около 40 000 евро. В същото време VW Golf в топ-версията GTI Performance е оценен на 37 000 евро.

Да, Volkswagen обещава и достъпни варианти на ID.3 за около 30 000 евро, но пък базовият Golf струва по 21 000 евро. Основният проблем си остава скъпите батерии, като дори заради намаляване на цената заради използване на нови технологии, чиято стойност е намалена, защото да разработени с други компании, крайният продукт ще си остане скъп. Просто, инвестициите трябва да се възвръщат.

VW ID 3

В Индия, например, тръгват по пътя на Китай, като пускат на пазара евтини и примитивни електромобили без никакви скъпи технологии и системи за безопасност. Това вече беше обявено от Tata, Maruti Suzuki, Mahindra и Renault, като цените на техните модели ще варират от 8500 до 12 500 долара.

Развитието държави обаче търсят други начини за пропагандиране на колите на ток - разширяване на инфраструктурата, разработка на мощни зарядни станции и увеличение на пробега на превозните средства. В същото време властите постепенно затягат примката около двигателите с вътрешно горене, като ограниченията над тях става все повече и повече. За всичко това обаче плаща потребителят, при това доста скъпо.

Снимки: JATO Dynamics

0 от 500
  • #17
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Пълни глупости са написани. Бентлита с зелен цвят "British racing green" има от край време, а преди 2 години Ауди представиха RS5 с цвят "Sonoma Green". Ламборгини и порше също имат ярко зелни цветове в палитрите си. Въобще много спортни автомобили и концепции са представени с цветове които да привличат внимание и да изпъкват сред масовите.
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    snaky ( преди 5 години )
    @none: казвам го за теб и за всички, които все се правят на недоразбрали или са такива. Разликата от цените в САЩ и Европа идва от ДДС-то. Във всички държави в Европа имаш грубо около 20% и то е включено в обявената цена, защото така или иначе го плащаш. В САЩ не е обявено в цената, защото въпреки че обикновено има няколко % такса тя не е обявена защото е много далеч от 20 и е различна от щат до щат. Може някой да ме коригира, ама май има щати в които е 0 или 1-2%. Мито отделно ако е внос от САЩ
  • #15
    2 rate up comment 0 rate down comment
    none ( преди 5 години )
    Хубава статистика са направили. Горе-долу толкова е и разликата в цената и на коли с ДВГ между Европа и САЩ 10-12К $ средно. И не се подлъгвайте по средната цена. В Европа тя се формира основно от малолитражни, които в САЩ почти няма. Вярно е и че в САЩ, няма развит градски транспорт (като изключим центровете на големите градове), за разлика от Европа, и без кола си направо загубен, ама като се силим че сме топ континента за автомобилостроене, поне колите ни да са на нормални цени ...
  • #14
    5 rate up comment 1 rate down comment
    До 15 ( преди 5 години )
    Вече има станции по 150, 250 и скоро по 350квт в Европа са стотици а по света хиляди засега така че за следващите 5-6 години може да се каже че в България няма да се масовизират а в Европа може би но за следващите 10-15 години не може да се предвиди дори за тук дали вече няма да е масово под масово разбирам примерно поне 15-20% от регистрациите а това за тока са глупости а за рафиниране на горива колко ток отива доказано е че няма да се увеличи потреблението в пъти както го представят някои
  • #13
    3 rate up comment 2 rate down comment
    до 10 ( преди 5 години )
    Никой не е писал че са за това е писано отделно от това защото пак са добра алтернатива на дизела с почти наполовина на разхода на бензинов модел в града
  • #12
    1 rate up comment 4 rate down comment
    до 5 ( преди 5 години )
    Тъй де, тъй. По същия начин ни обясняваха навремето как ще дойде развития комунизъм/социализъм, пък накрая... "четвъртит". Обаче викаш, тая работа с електричките е "бетон" и няма как да не стане, а? Но иначе аз съм "каскет" и "сектант" и вярвам в "светлото бъдище". Ирония, а?
  • #11
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    до 4 - пич ти "по-скъпо" концепцията не я ли разбираш?.. какво като следващата ти кола е задължително електричка?
  • #10
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Хибридите НЕ са електрички..
  • #9
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Все повече конглокентни модели излизат на цената на дизел и ръста е добър полека си изместват дизела отделно от това че над половината продажби на Тойота в Европа вече са хибриди
  • #8
    5 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    #4 явно толкова ти е писнАло, че си готов да дадеш 2 пъти повече пари за кола, за да не сменяш масълце?! или не тъ разбрАх?